Talskrivarna i Sverige AB

Taltraditionen på frammarsch bland yngre

Pressmeddelande   •   Jul 23, 2009 11:36 CEST

Taltraditionen på frammarsch bland yngre

En undersökning genomförd på uppdrag av www.talskrivarna.se visar tydligt att allt fler yngre håller tal och att allt fler köper tal till möhippor, svensexor och födelsedagar. Detta trots att mer än var tredje person känner stark ångest inför att hålla tal, och en klar majoritet känner större ångest inför att hålla tal än för att gå till tandläkaren, deklarera eller storstäda.

Vår och sommar innebär högsäsong för festligheter såsom bröllop och tillhörande möhippor och svensexor. För många innebär dessa festligheter också att hålla tal och mycket tyder på att allt fler yngre väljer att hålla tal. Undersökningen* visar att hela 70 procent i åldersgruppen 23-35 år någon gång har hållit ett tal, vilket kan jämföras med åldersgruppen 36-55 år, där motsvarande siffra är endast 58 procent. Bland dem som är äldre än 55 år har 64 procent någon gång hållit tal.

- Vi ser en ökad efterfrågan på tal och ser att man numera inte bara håller tal vid traditionella högtider som bröllop, utan också vid svensexor och möhippor. Jag tror det är en del av förklaringen till att allt fler yngre håller tal, säger talskrivaren Per Malmqvist.

Går hellre till tandläkaren än håller tal Att hålla tal är dock något som många känner stark ångest inför, oberoende ålder. Undersökningen visar att 32 procent av de tillfrågade känner "stark ångest" inför att hålla tal och att betydligt fler (41 %) känner större ångest inför att hålla tal än för att gå till tandläkaren (24 %), storstäda (18 %), löneförhandla (14 %) eller att deklarera (3 %).

- Det är för de flesta en väldigt ovan och obehaglig situation att hålla tal och då blir förberedelser extra viktigt, säger Per Malmqvist på Talskrivarna. Han ger följande tips till osäkra talare:

• Förberedelse - öva på talet och lär det utantill, använd stolpar om du behöver hjälp.
  • Engagemang - visa att du tror på det du säger.
  • Tydlighet - tala högt tydligt och inte för fort.
  • Variation - variera tonfallet och använd gärna pauser för att göra talet mer levande.
  • Tiden - ett tal bör inte vara längre än tre minuter, då tappar folk intresset.
  • Oroa dig inte - folk har överseende med nervösa talare.

* Genomförd av Cint. Underlaget omfattar 1050 respondenter över hela Sverige som svarat på frågorna anonymt via Internet.

För hela undersökningen, bilder och mer information, kontakta:

Per Malmqvist, Talskrivarna                 Charlotta A. Ursing

Tfn: 0703792472, 0222-281 10           Tfn: 0709-50 25 25

kontoret@talskrivarna.se

www.talskrivarna.se

Om Talskrivarna

Talskrivarna, som har funnits sedan 2004, har en databas med över 2 000 olika tal för högtider. För att minska risken att någon annan på festen har köpt samma tal får kunden veta namn på de orter där talet tidigare har köpts, samt datum för köpet. Det är enkelt att beställa ett tal från Talskrivarna. Ett färdigskrivet tal levereras till e-postadressen drygt en minut efter köpet, men det går också att beställa ett specialskrivet tal. På hemsidan finns också tips till den som ska hålla tal samt en gratis handbok för toastmastern.