Megger Sweden AB

Tan delta och kapacitansmätningar med hög precision

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2012 11:26 CET

CDAX605 är en provutrustning för kapacitans- och förlustfaktormätning som används tillsammans med en extern högspänningskälla/generator och en standard/referens kondensator. Det är ett precisionsinstrument som använder vektormätning för snabbhet och flexibilitet och en automatisk intern kalibrationsprocedur med enprecisionsmätbrygga för att säkra högsta precision över ett brett temperaturområde. CDAX605 är konstruerad för laboratorie-, produktions- eller fältprovning av elektrisk utrustning och isolerande material liksom kalibration av CCVTs och andra  mättransformatorer. En provutrustning med unikt hög noggrannhet för de mest krävande applikationerna. Kapacitans kan mätas med 0.02% noggrannhet och förlustfaktor ner till 0.001%.

Traditionella mätmetoder med Scheringbryggor kan bara mäta och jämföra kapacitiv ström. Kalibrerade referenskondensatorer finns endast inom ett begränsat intervall, typiskt 100 till 1000 pF, och precisionsmätningar på CCVT och andra apparater kan förenklas om man också kan använda andra typer av referenskomponenter. Med den nya teknologin i CDAX605 kan ingångsspänningen i instrumentet kan mätas med en traditionell referenskondensator medan den sekundära spänningen kan mätas med en kalibrerad resistans/spänningsdelare som kan konstrueras för att ge lämplig mätström.

CDAX605 har ett användarvänligt gränssnitt(CDAX605 kontroll) som är designat för en standard PC med eller utan pekskärm. Den kan även fjärrstyras från datoriserade testsystem baserade på LabView eller C#.

För mer information, kontakta gärna Megger Sweden AB

I över 100 år har Megger varit en ledande leverantör av test- och mätutrustning för elkraftsbranschen, elinstallation och teleindustrin.
Varumärket registrerades 1903 och vi har sedan dess varit pionjärer i branchen. Även om vi är mest kända för vårt utbud av isolationsprovare erbjuder vi på Megger mycket mer med vårt breda utbud av test- och mätinstrument inom flera olika tillämpningsområden. Med utveckling, konstruktion och tillverkning i USA, Storbritannien och Sverige, i kombination med försäljning och teknisk support i de flesta länder har Megger unika förutsättningar att möta behoven hos sina kunder över hela världen.