Gothia Akademi

Tanja Nilson får stipendiet "Kvinnliga ledare"

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2013 07:27 CEST

Stipendiet "Kvinnliga ledare" syftar till att uppmärksamma och uppmuntra kvinnors handlingskraft och ledarskap. Stipendiet delas ut till en person som har utmärkt sig genom sitt ledarskap, sitt engagemang eller genom prestationer. Särskild vikt läggs vid sökande som utmärkt sig i konkurrens med eller tillsammans med lika stora delar män och kvinnor, eller som har utmärkt sig inom områden som traditionellt domineras av män.

Stipendiet, som delas ut sedan 2006 av det Göteborgsbaserade utbildningsföretaget Gothia Akademi, består av en privat deltidsutbildning som sträcker sig över tre månader. Totalt omfattar utbildningen 72 timmar och är inriktad på ämnen som kommunikation, coachning och påverkan.

Tanja Nilson, ägare, ekonomi- och finanschef för Stainless Capital AB, tilldelas 2012 års stipendium med följande motivering:

”Tanja har efter bara 9 år i Sverige, tillsammans med sin familj byggt upp ett enormt framgångsrikt familjeföretag inom branschen för rostfritt stål, en tuff manlig bransch. Hennes kunskaper, initiativförmåga och nyfikenhet driver hennes företag och affärsidéer framåt. Hon är engagerad och har en unik förmåga att omge sig med duktiga medarbetare. Ambitiös som hon är startade Tanja för något år sedan en ny verksamhetsgren inom koncernen, riktad mot resenärer med behov av accessoarer för resandet. Hon kan konsten att involvera familjen snarare än att de hamnar vid sidan av och behöver på så vis inte tvingas välja mellan familj och karriär, så som kvinnor ofta får göra. Allt går om man bara vill, med rätt värderingar, struktur och strävan framåt. Tanja är en god förebild och väl värd att uppmärksammas för den hon är – en ledare.”

Tidigare stipendiater:

2006 Helena Gyllencreutz, VD Handels Consulting
2007 Elin Roseberg, ordförande Sveriges förenade studentkårer
2008 Anna Eriksson, ekonomichef, Infocube
2009 Johanna Stål, chefredaktör, Camino Magasin
2010 Rim Mourad, entreprenör och svensk mästare i karate
2011 Helena Bengtsson, M.Sc.Me, Saab Group

Gothia Akademi arrangerar premium-utbildningar i coachning och praktisk psykologi. Företagets ettåriga coachutbildning är Sveriges enda coachutbildning som ger möjlighet till dubbel certifiering - både genom INLPTA och ICF.