Pocketförlaget

Tankeväckande julläsning om en av årets hetaste frågor : svenskarnas blossande engagemang

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 09:00 CET

Lagom till jul kommer den kritikerrosade boken ”Engagemang” i pocket. Det är en uppdaterad version om hur vi svenskar engagerat oss privat, politiskt och på jobbet från början av 1900-talet och ända fram i vår tid och hur man ska göra för att engagera andra för de frågor man brinner för. Författaren Per Grankvist har kallats för en svensk motsvarighet till Malcolm Gladwell då han på samma sätt använder sig av oväntade perspektiv för att sätta kända fenomen i ett nytt ljus.

I boken sätts svenskarnas engagemang, till exempel för flyktingarna från Syrien i höst, i ett större sammanhang och blandas med statsvetenskapliga teorier, vetenskapliga fakta och populärkulturella referenser på ett sätt som ger både oväntade och underhållande perspektiv på varför svenskarna faktiskt är ett av världens mest engagerande folk.

KRITIKERRÖSTER

"En av årets mest tänkvärda böcker"
DN

"Boken är omfattande, men det finns egentligen ingenting som skulle kunna skalas bort. Från att till en början vara lite skeptisk, är jag efter läsningen mycket imponerad över det arbete Grankvist lagt ned – och mycket nöjd med att ha fått med mig så många intressanta tanketrådar."
Dagensbok.com

"En förvånansvärt underhållande berättelse"
 Omvärlden

"Engagemang är en bok jag önskar ska läsas av alla, vara kurslitteratur i skolan, för genom den lär vi känna vår historia, lär känna oss själva lite bättre och kanske känner vi att vi är del av ett sammanhang."
Kulturbloggen

OM FÖRFATTAREN

Per Grankvist är författare, journalist och fristående kolumnist på̊ ledarsidorna i Sydsvenskan och HD. Tidigare har Per skrivit den uppmärksammade boken CSR i praktiken – hur företag tjänar pengar på hållbarhet som blev ett referensverk på området. Under 2016 utkommer hans nästa bok som handlar om hur och varför människor egentligen ljuger.

BILDER

Högupplösta bilder kan laddas ner från pergrankvist.se/engagemangbilder

Om Pocketförlaget

Pocketförlaget startades 2006 och är en av de största aktörerna på den svenska pocketmarknaden. Pocketförlaget har en bred utgivning av såväl lättsam underhållning som litteratur för den kräsne läsaren. För mer information vänligen besök www.pocketforlaget.se.