Massolit Förlagsgrupp

Tankeväckande och provocerande om idrottens etik

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2010 09:30 CEST

Är dopning alltid förkastligt? Är idrott bra för barn? Leder idrotten till förbrödring och överbryggande av gränser, eller underblåser den nationalism? Är huliganer ”riktiga” supportrar? Finns det anledning att sakna DDR-idrotten?

För idrottsfilosofen Kutte Jönsson är svaren aldrig självklara, slutsatserna sällan väntade och vägen dit är både tankeväckande och underhållande.

Kutte Jönsson tar sats på en brottningsmatta tillsammans med Ara Abrahamian i Peking 2008 och nio kapitel senare går han i mål i en ring med amerikanska wrestlers. Däremellan stöter vi på bland annat Ludmila Engquist, David Beckham, Caster Semenya, Ben Johnson och en fotbollsspelare med tre fötter. Oavsett om man är idrottsfrälst eller idrottsskeptiker kommer man att se på Sportspegeln med helt nya ögon när man slagit igen boken.

Matchen som aldrig ägde rum
är en bok om idrott, men inte om resultat och statistik och vinnare och förlorare. Snarare är det en bok om de ideal, normer och värderingar som idrotten vilar på. Med avstamp i välkända idrottshändelser, prestationer och personligheter, funderar författaren kring några av idrottens starkaste trossatser. Det handlar om saker som fair play, dopning, nationalism, huliganism, diskriminering, djurplågeri, politik och barnuppfostran. Det handlar om idrottens själ och hjärta.

Kutte Jönsson är fil.dr.i praktisk filosofi, forskare och lärare vid Malmö högskola. Han är verksam som frilansande kulturskribent, publicerad i bland annat Sydsvenskan, Expressen, Aftonbladet och Arena. Under OS i Peking var han en av de sakkunniga i SVT:s expertpanel.

För mer information – vänligen kontakta:
Christina Kivi, PR- och informationsansvarig, Forma Books
Mail christina.kivi@formapg.se
Tel 070-5870213

Nu kan du beställa recensionsexemplar och ladda hem pressmaterial på webben. Gå in på http://www.formabooks.se/Press/

Ica Bokförlag ingår i Forma Books tillsammans med B. Wahlströms Bokförlag och Damm Förlag. Forma Books är en del av Forma Publishing Group AB.