Svenska Rugbyförbundet

Tapper insats räckte inte till mot Belgien

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2013 19:02 CEST

Sverige mötte värdnationen Belgien i final i Europacupens andra delturnering, samma lag som besegrade Sverige i första gruppspelsmatchen och toppade Sveriges grupp. Sverige spelade tappert efter förbättrat spel under turneringens gång, men det räckte inte till när Belgien höll i bollen och dominerade andra halvlek. Belgien vann match 22-12 (5-7).

Belgien och Polen, med mest poäng efter två delturneringar, kvalar upp till nästa års Grand Prix (Europas högsta division i 7-manna). De två lägst rankade lagen i Grand Prix (som har en delturnering kvar att spela 21-22 september i Bucharest) kommer att flyttas ned till Division A, den division som Sverige nu spelar i.

- Jag är riktigt stolt över spelarna efter den insatsen, säger förbundskapten Mike Tatu. Första halvlek var riktigt bra och fantastiskt resultat att vi ledde vid halvtid. Sedan syntes det att Belgien verkligen satsat på 7-manna de senaste tre åren. Nu ska vi bara njuta av det vi åstadkommit. Det gjorde sådan skillnad att kunna ha med de erfarna spelarna den här gången – det är ett riktigt stöd till de unga spelarna som vi jobbar med. Det bådar gott för svensk rugby framtid.

Svenska poänggörare

Dustin Eaton 10p, Robin Fransson 2p

Se alla resultat på europeiska förbundets hemsida:

För mer information, kontakta:

Anders Svärd, manager  070-570 90 57