FoKo Art To Go / Annidelin AB

Tatueringskonst och känsligt måleri – Emilia Lindbergs passion

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 11:50 CEST

Nu i veckan får stockholmare chansen att se Emilia Lindbergs känsliga näst intill fragila ögonblicksbilder av kvinnor under utställningen FoKo art to go i MOOD Stockholm. Samtidigt är Emilia aktuell i programserien Ink Master Sverige där hon tävlar i tatueringskonst - en annan del av konstnärssjälen.

I olja, akryl, oljepastell och med grova stygn på duken bygger Emilia Lindberg sina kvinnoporträtt. Hösten 2007 ställde Emilia ut under FoKo Art To Go. Hon läste då på Nyckelviksskolan och som hon uttrycker det ” … min första riktiga utställning”.

På varje duk fanns där en kvinna återgiven med lekfull näst intill pin up- eller filmstjärnekänsla. Idag fotsätter kvinnor att finnas i fokus på dukarna, och de berättar mer för den som vill lyssna. Bilder är Emilias vardag och passion. Sitt konstnärskap fördelar hon mellan måleriet och tatueringskonsten. För Emilia är också tatuerare och att tatueringar är en konstform är för henne en självklarhet.

-       Som tatuerare komponerar jag bilder utifrån en kunds önskemål och i den processen väcks idéer till mina målningar, som jag sen bara måste förverkligar på duken, berättar Emilia.

Hon anser sig själv vara lyckligt lottad som får arbetar i båda konstformerna, de stöttar varandra. Tatueringsuppdragen stödjer måleriet och i måleriet tar bilderna ytterligare ett steg framåt. På frågan vad hon kommer att visa prov på under Ink Master Sverige blir svaret endast ett brett leende. Hon ler mycket Emilia, för hon arbetar passionerat. Lite pirrig inför programpremiären är hon. ”… men som tur är har jag en vernissage i MOOD att koncentrera mig på samma kväll, avslutar Emilia”.

Öppettider FoKo i MOOD Stockholm: måndag – fredag kl 10-20, lördag kl 10-18, söndag kl. 11-18. Fri entré

För mer information kontakta;

FoKo Art To Go: Caroline Asplund, caroline@fo-ko.se, mobilnr.070 551 58 35
MOOD Stockholm: Mikael Johansson, mikael.johansson@amffastigheter.se
mobilnr. 072 514 50 64

fo-ko.se  eller moodstockholm.se

Höstens FoKo Art To Go i samarbete med MOOD Stockholm öppnar den 11/10 fram till den 14/10. Konstnärer, konststuderande och andra konstutövare ställer ut och säljer sin konst. En bred konstpublik får chansen att hitta just sin bild. Någon antagningsjury finns inte. Den konstnärliga bedömningen överlåts helt till publiken. Här visas konst för alla och sedan starten för sex år sedan finns ett pristak på 16 000 kronor på den konsten som säljs.

Konst är kraft!
Med den föresatsen skapar vi med FoKo sedan 2006 kraftfulla möten
mellan ännu inte etablerade konst och en konstintresserade publik.
Art To Go är vår återkommande supermarket för originalkonst, KonstPaus låter
företag utnyttja konstens kraft för sitt varumärke och Graphics är reproduktioner i begränsade serier av originalverk.