Protect Data AB

Taxi är det vanligaste stället att bli av med sin handdator

Pressmeddelande   •  Aug 15, 2003 12:51 CEST

En fjärdedel av alla mobiltelefoner, bärbara datorer eller handdatorer som försvinner, kommer bort i taxisäten. Nästan lika många kommer på avvägar på krogen, enligt PDA Usage Survey 2003, som gjorts på uppdrag av Pointsec Mobile Technologies.

Mer än 40 procent av de tillfrågade har någon gång förlorat sin mobiltelefon och en knapp fjärdedel har blivit av med en handdator eller bärbar dator. 25 procent av dem som förlorar sin handdator, mobiltelefon eller bärbara dator gör det i ett taxisäte. 20 procent gör det på barer, restauranger eller nattklubbar.

PDA Usage Survey 2003 är utförd av Infosecurity Europe och Computer Weekly på uppdrag av Pointsec Mobile Technologies. Undersökningen, som genomförts för andra året i rad, visar bland annat att det är vanligt att handdatoranvändare laddar ner många uppgifter om sig själva, både av personlig och av arbetsrelaterad karaktär, på sin handdator. Och att ett stort antal låter bli att kryptera informationen eller ens skydda den med lösenord.

Identitetsstöld är numera ett så stort problem att den brittiska regeringen planerar en ny lag för att kunna underlätta polisens arbete mot problemet. Enligt ministern Beverley Hughes kostar identitetsstölder Storbritannien över 1,3 miljarder pund varje år. Varje offer får lägga i genomsnitt 300 timmar för att få ordning på sina identitetsuppgifter igen.

Den känsliga information som så ofta lämnas oskyddad på handdatorer är bland annat företagsinformation, bankuppgifter, kreditkortsuppgifter, personnummer samt uppgifter om privata kontakter och affärsrelationer. En tredjedel av de tillfrågade lagrar personliga inloggningsuppgifter och PIN-koder utan att använda handdatorns lösenordsfunktion för att skydda den informationen.

Fyra av tio använder sin handdator för att logga in på företagets nätverk. Och en fjärdedel av dessa struntar i lösenordsfunktionen. 57 procent låter bli att kryptera företagsuppgifter på handdatorn, vilket gör det förhållandevis lätt för utomstående att använda handdatorn till att logga in på företagets nätverk.

Även om många handdatoranvändare är omedvetna om säkerhetsriskerna verkar de vara rädda om sina uppgifter på ett annat sätt: 80 procent ser till att ha en backup på handdatorns data.

För många av dem som förlorat sin handdator blev konsekvenserna allvarliga. Här är några kommentarer:

"Det kändes som om jag hade förlorat min högra arm. Men när jag hittade den två dagar senare var allt lugn och normalt igen." "Jag var tvungen att varna alla mina vänner att deras adresser fanns på min handdator. Speciellt ensamstående kvinnor som bodde i närheten av den bar där handdatorn stals. Jag hade inte något lösenord till den, men nu använder jag det." "Jag var tvungen att köpa en ny, och ändra alla mina lösenord som fanns lagrade på den gamla."

Användandet av handdatorn verkar förändras. I PDA Usage Survey 2002 använde de flesta handdatorn till att lagra namn- och adressuppgifter. Enligt årets undersökning är det vanligast att använda handdatorn som en "affärsdagbok".

PDA Usage Survey 2003 omfattar svar från 283 anställda i olika företag. 42 procent arbetar för företag med fler än 1000 anställda. En stor del av de tillfrågade arbetar med IT-frågor.

Undersökningen visar att de tio vanligaste användningsområdena för handdatorn är:
1) Som en "affärsdagbok"/kalender - 85 procent.
2) Lagra affärskontakter - 80 procent.
3) Lagra personliga kontakter - 79 procent.
4) Som en personlig dagbok/kalender - 75 procent.
5) För spel, musik, etc. - 48 procent.
6) Skapa dokument - 35 procent.
7) Lagra lösenord och PIN-koder - 33 procent.
8) Ta emot och läsa e-post - 32 procent.
9) Lagra bankkontouppgifter - 25 procent.
10) Lagra företagsinformation - 25 procent.

- Undersökningen visar att människor nu använder sin handdator som ett verktyg i jobbet, men är omedvetna om vilka konsekvenser det får om den hamnar i fel händer. Det tar bara några sekunder att kopiera information från en handdator om den inte är skyddad. Om den dessutom innehåller möjlighet att koppla upp sig trådlöst mot innehavarens företag är det ännu värre. Då kan hackaren lugnt leta sig igenom hela nätverket. Detta visar tydligt hur viktigt det är att kryptera och lösenordsskydda all information på en handdator, säger Peter Larsson på Pointsec Mobile Technologies.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Peter Larsson, vd, Pointsec Mobile Technologies AB, tel. 08-459 54 91 alt. 0708-32 72 68

Det finns en bra tecknad bild som är gjord för undersökningen. Den, och andra bilder för nedladdning finns på www.pointsec.com/press-pics