Universal Music Sweden

Taylor Swift slår rekord med över 1 miljon sålda album under första försäljningsveckan!

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 12:02 CET

Taylor Swifts tredje studioalbum ”Speak Now” släpptes den 27 oktober, och har efter en vecka sålt i fler än en miljon exemplar (1 046 718) bara i USA. Senaste gången detta hände var i juni 2008 då Lil Wayne släppte sitt album ”Tha Carter III”.

Sedan företaget Nielsen Sound Scan började göra mätningar 1991 har endast 16 album sålt mer än en miljon exemplar under den första veckan på den amerikanska marknaden. Taylor är nu, tillsammans med Whitney Houston, Norah Jones och Britney Spears, de enda kvinnliga artisterna i historien som har lyckats med detta. Rekordet, som fortfarande ligger på 1,1 miljon sålda album på en vecka innehar fortfarande rapparen 50 Cent då han 2005 släppte albumet ”The Massacre”

Med endast en vecka på försäljningslistan innehar ”Speak Now” i dagsläget åttondeplatsen som det mest sålda albumet under hela 2010, och är det näst bäst säljande country albumet i år. Med 278 000 sålda digitala album, innehar hon även den störst enskilda digitala försäljningen på en vecka, sedan Coldplay sålde 288 000 digitala ex av albumet ”Viva La Vida” i juni 2008. ”Speak Now” är den snabbaste säljande skivan i USA på mer än 5 år.

Taylor planerar nu en turné för Speak Now, som i dagsläget är satt till 85 spelningar i 18 länder under 2011. Härnäst ser ni henne i Skavlan den 3 december.

Lyssna på albumet här: Taylor Swift – Speak Now

Följ Taylor på Twitter