TCO - Tjänstemännens Centralorganisation

TCO presenterar nytt skattepolitiskt program: Färre ska betala statsskatt

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 13:22 CET

Efter sju år med det förra skatteprogrammet har nu TCO-styrelsen antagit ett nytt program. Den stora skattereformen från 1990 har med tiden blivit ett lapptäcke. Nya utmaningar har tillkommit med globaliseringen. TCO-programmet kan sammanfattas med orden ”Lägre skatt på arbete och kompetens”.

När skattereformen 1990 antogs så sattes ett mål att högst 15 procent av de skattskyldiga skulle betala statlig skatt. Detta har dock inte upprätthållits.

- Nästan 200 000 fler personer än vad som var avsikten betalar idag statlig skatt. Tre av fyra poliser och en av tre gymnasielärare betalar statlig skatt. Bland högskoleutbildade heltidsanställda betalar mer än varannan statlig skatt. Statsskatten har för många blivit en straffskatt på utbildning och heltidsarbete. TCO vill höja brytpunkten för statlig skatt. Högst 25 procent av de heltidsarbetande ska betala statlig skatt. TCO vill också ta bort värnskatten, säger Sture Nordh, TCOs ordförande.

TCO avvisar de förslag som nu diskuteras att skärpa beskattningen på privat pensionssparande, både individuellt och i kollektivavtal. TCO föreslår i sitt program inga generella sänkningar av företagsbeskattningen. Däremot tycker TCO att man kan se över möjligheterna till strategiska företagsskattesänkningar. Det kan handla om att öka kapitaltillgången för små företag som står utanför riskkapitalmarknaden eller för att öka kompetensen i företagen.

- Vi har tittat särskilt på frågan om skatteavdrag för hushållsnära tjänster. TCO anser att det finns skäl för att under en försöksperiod pröva ett system med lägre skatt för hushållsnära tjänster. Det kan leda till att fler arbetslösa kommer in på arbetsmarknaden, säger Katarina Magnusson, TCOs skattepolitiska utredare.

- Under de närmaste åren kommer det att finnas ett ekonomiskt utrymme för att färre ska betala statlig skatt men på längre sikt står skattepolitiken inför stora utmaningar. Då är det hög tid att diskutera en ny skattereform som upplevs som legitim, som värnar välfärden och skapar nya jobb, säger Jaan Kolk, ordförande i TCOs förbundsgrupp i skattefrågan.

För mer information, kontakta Katarina Magnusson på tel 070-635 22 42

Mer information samt högupplösta bilder finns på internet: http://www.tco.se

TCO
Besöksadress: Linnégatan 14