TCO - Tjänstemännens Centralorganisation

TCOs Elisabet Qvarford får STs arbetslivspris

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 17:19 CET

Tidigare projektledaren för Equalsamarbetet Frittfram Elisabet Qvarford tilldelas STs arbetslivspris 2006.

Prismotiveringen lyder:

”Elisabet Qvarford tilldelas STs arbetslivspris 2006 för sina insatser att stärka HBT-personers ställning i samhället och arbetslivet.

För ST är det en självklarhet att ingen ska bli särbehandlad i arbetslivet eller i samhället på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet.

Sedan 1999 är det förbjudet i lag att diskriminera någon i arbetslivet på grund av personens hetero-, bi-, eller homosexualitet. När lagen kom kritiserades den hårt. En av dem som lyckades vända opinionen var just Elisabet. Tack vare hennes och andras engagerade arbete vändes uppfattningen att lagen var en förbudslag till uppfattningen att den är något som tillför oss alla något positivt.

Efter detta viktiga framsteg visade Elisabet på den intolerans som fanns på arbetsplatserna och hur litet facket hade gjort i dessa frågor och - vad som behövde göras! Elisabet lyckades med att införliva HBT-frågorna i det fackliga arbetet.

Genom att vara en eldsjäl i arbetet ”Fritt Fram” har hon fått såväl fack som arbetsgivare och intresseorganisationer att medverka i arbetet med att lyfta fram HBT-frågorna. Ett par exempel på resultat som bör nämnas är ett gemensamt framtaget utbildningsmaterial inom området och att man fått Arbetslivsinstitutet att göra HBT-frågorna till en av sina frågor.

Sammantaget har Elisabets arbete medfört att HBT-frågorna kommit i fokus. Detta hade inte varit möjligt utan Elisabets engagerade och kraftfulla insatser.”

- Jag är självklart jätteglad över att få utmärkelsen, säger Elisabet Qvarford, som har dragit igång arbetet med HBT-frågor inom TCO och tidigare jobbat som projektledare för Equalsamarbetet Frittfram. Elisabet är just nu tjänstledig från TCO för studier.

För mer information, välkommen att kontakta:
Elisabet Qvarford, pristagare, tel 070 333 02 08 (efter kl. 12.00)
Annette Carnhede, förbundsordförande, ST, tel 070 641 12 15
Margareta Bäck, förbundssekreterare, ST, tel 070 665 51 80
(Lars Pauli, tf pressekreterare, tel 070 316 18 65)