TDC Sverige - En del av Tele2

TDC Song levererar telefonitrafik till Stockholms läns landsting

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2006 09:10 CEST

TDC Song kommer att leverera fast telefoni till Stockholms läns landstings 42 000 anställda, som underleverantör till TDC Dotcom. TDC Dotcom har valts till landstingets totalleverantör för deras fasta och mobila telefoni i ett avtal som sträcker sig över 5 år till ett värde om sammanlagt cirka 510 MSEK. Stockholms läns landsting har 42 000 anställda som servar länets 1,9 miljoner invånare med bland annat sjukvård och kollektivtrafik. Upphandlingen som Stockholms läns landsting har gjort avser ”telefoni som tjänst”, ett upplägg som landstinget har nyttjat sedan år 2001 i form av ramavtal. I den här upphandlingen har endast ett avtal tecknats vilket innebär att landstinget köper telefonitjänsten till en fast månadskostnad där en leverantör ansvarar för all bakomliggande teknik. TDC Dotcom börjar leverera landstingets telefoni den 1 januari 2007 med TDC Song som underleverantör för fast telefoni och Tele2 som underleverantör för mobil telefoni. – Stockholms läns landsting har en viktig funktion i samhället och vi är stolta över att få vara med och leverera telefoni till dem, säger Mats Lundquist, VD på TDC Song. Väl fungerande data- och telekommunikation är ofta verksamhetskritiskt och vi sätter stor vikt vid att leverera tillförlitliga tjänster. Landstingets mål med upphandlingen har varit att sänka kostnaderna och förenkla administrationen av telekommunikationen genom att lägga ett helhetsansvar på en avtalspart som sedan tar in lämpliga underleverantörer. Idag har landstinget omkring 60 000 fasta och mobila abonnemang, men en målsättning är att minska antalet till cirka 45 000 abonnemang. Det gör man bland annat genom att låta knappt en tredjedel av abonnemangen vara så kallade rörliga abonnemang, där fast och mobil telefoni kombineras i ett abonnemang. Med ett rörligt abonnemang har användaren endast en mobiltelefon vilken är kopplad till landstingets telefonitjänst. Det ger telefonifunktioner och ett vanligt telefonnummer, samt nåbarhet till det publika mobilnätet när användaren är utanför kontoret. Lars Glarborg, VD på TDC Dotcom, säger: – I upphandlingen har vi lagt stor vikt vid att göra det enkelt för Stockholms läns landsting att välja en för dem anpassad telefonilösning, genom en tjänstepaketering där varje abonnemang kan skräddarsys efter de behov användaren har. För information, kontakta: TDC Song Tobias Gyhlénius, informationsansvarig Telefon: 08 5631 05 27 Mobil: 0701 81 05 27 E-post: tobias.gyhlenius@tdcsong.se Om TDC Song TDC Song levererar affärskritisk data- och telekommunikation över egen infrastruktur till företag i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Spetskompetensen finns inom huvudtjänsterna IP VPN, Internet Access och telefoni. Till konkurrenskraftiga priser och hög kapacitet ansluts kunderna till TDC Songs DSL- och fibernät med Nordens bästa täckning. Under hösten 2005 lanserade TDC Song även bredbandstjänster med enkel installation och låga priser till svenska hushåll, under varumärket TDC. www.tdcsong.se TDC Song är ett helägt dotterbolag till TDC, Danmarks ledande telekommunikationsföretag med en årlig intäkt om cirka 46,6 miljarder DKK (2005).