Svenska Ishockeyförbundet

Team 16-truppen uttagen till landskamper mot Finland

Pressmeddelande   •   Mar 21, 2006 12:53 CET

Huvudcoach Anders Forsberg har tagit ut Team 16-truppen till tre landskamper mot Finland på Åland den 5-7 april 2006.

SPELPROGRAMMET

5-7/4. 3 LANDSKAMPER MOT FINLAND, Mariehamn, Åland, Finland

Onsdagen den 5 april 2006
5/4 15.30 Finland-Sverige, Islandia, Mariehamn

Torsdagen den 6 april 2006
6/4 15.30 Finland-Sverige, Islandia, Mariehamn

Fredagen den 7 april 2006
7/4 15.30 Finland-Sverige, Islandia, Mariehamn

TEAM 16 SÄSONGEN 2005/2006

December 2005

I december spelade Team 16 på Åland. Matchandet inleddes med två matcher mot Finland, seger i första med 5-4 i Overtime och förlust med 1-2 i den andra med 1-2 efter Overtime och straffar. Därefter spelades Nordic Cup där Sverige blev tvåa efter 8-2 mot Danmark, 6-0 mot Norge och förlust mot Finland med 1-3.

Februari 2006

Sveriges Team 16 blev sist i 4-nationersturneringen i Pisek och Strakonice, Tjeckien, den 10-12 februari 2006. I premiärmatchen vann Sverige mot hemmanationen Tjeckien med 2-0 (1-0, 0-0, 1-0). Målvakten Tim Sandberg håller nollan (räddade 33 skott) och blir matchens lirare. I andra matchen vinner Ryssland med 6-3 (2-1, 2-1, 2-1). Sverige når inte upp till samma spelstandard som i matchen mot Tjeckien. I sista matchen vinner Finland med 2-1 (1-0, 1-0, 0-1) Sverige har visserligen chansen att kvittera i matchslutet men spelar totalt sett inte tillräckligt bra denna match. Tungt för Sverige att bli sista även fast turneringssegrande Tjeckien besegrades med 2-0.

Målvakten Tim Sandberg vinner målvaktsligorna och har såväl bästa räddningsprocent, 96.61, som minst insläppta mål per match, 1.00. Tim Sandberg håller nollan en gång och släpper totalt in bara två mål på 59 skott.

För eventuella frågor ring:

Team 16:s team manager Staffan Landberg, tel: 08 – 449 04 23, mobiltel: 070 – 445 04 23

Team 16:s huvudcoach Anders Forsberg, tel: 08 – 449 04 24, mobiltel: 070 – 445 04 24

Svenska Ishockeyförbundets landslagschef Claes-Göran ”Myggan” Wallin, tel: 08 – 449 04 05, mobiltel: 070 – 445 04 05

SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET

Informationsavdelningen