biogas.se

Team Biogas.se jagar poäng i Falkenberg

Pressmeddelande   •   Jul 09, 2009 11:44 CEST

STCC går nu vidare till Falkenberg - en bana som passar Team Biogas.se:s klimatsmarta bilar.
- Vi siktar på att göra våra hittills bästa resultat nu i helgen, säger teamchef Tobias Johansson.

Team Biogas.se utvecklas i rätt riktning, teamet kom till start i årets upplaga av STCC med två helt nybyggda VW Scirocco, världsunika med klimatsmart biogasdrift. Nya racingbilar tar alltid tid att få hundraprocentiga, men något som satte ytterligare käppar i hjulen i inledningen av säsongen var att teamet kämpade med kraftig övervikt. Den har successivt tillåtits minska och nu väger Fredrik Ekbloms och Patrik Olssons bilar 1170 kg på startlinjen i heat 9 och 10 som avgörs på Falkenberg på lördag. Teamet har hunnit testa och utveckla bilarna mellan tävlingarna i sommar, men ännu inte på just Falkenberg.
- Vi har en officiell testdag på banan på torsdag, det känns mycket bra att få tid i bilen och även att få en chans att få upp farten, det är fem år sen jag körde här sist, säger teamets debutant Patrik Olsson.

När Fredrik Ekblom hade otur på Knutstorp för två veckor sedan klev Patrik Olsson fram och knep sin första och teamets andra poäng för året genom snygga omkörningar i slutet av heat två. Nu delas poängskörden broderligt av Olsson och Ekblom, men båda satsar förstås stenhårt på att plocka fler.
- Det gav mersmak att ta poäng, jag vet att vi har kapaciteten och att vi alla, både team och förare blir bättre för varje tävling, säger Olsson.

Falkenberg är den bana som har högst snitthastighet i STCC, långa svepande kurvor som passar Team Biogas.se:s VW Sciroccos.
- Banan gynnar oss, och vi ser även stark utveckling av Patrik Olsson, det är förstås viktigt för oss att båda förarna levererar poäng, och nu har Olsson börjat göra just det. Jag ser mycket fram emot helgen och tror på fler poäng för teamet, säger teamchef Tobias Johansson.

Trefaldige STCC-mästaren Fredrik Ekblom kommer till Falkenberg med stor revanschlust, otur i båda heaten i förra deltävlingen på Knutstorp gjorde honom poänglös där.
- Jag har analyserat förra racehelgen noggrant och kommit fram till att jag helt enkelt var på rätt ställe, men vid fel tidpunkt, inte mycket att göra åt det. Men Falkenberg passar mig, jag vann där i fjol. Banan är mycket snabb, och teoretiskt sett ska den passa våra bilar. Vi får jobba hårt på torsdagens test och se till att leverera bra resultat nu innan sommaruppehållet, avslutar Ekblom.

STCC deltävling fem, med heat nio och tio, avgörs på lördag 11 juni. Kvalet börjar klockan 10.20.

För mer information, kontakta Ulrika Freidlitz, PR-chef E.ON, tel 0702-670 202 e-post ulrika.freidlitz@eon.se, Marcus Thomasfolk, informationschef Volkswagen Personbilar, tel 070-35 896 57 e-post marcus.thomasfolk@volkswagen.se eller Tobias Johansson, teamchef Biogas.se, tel 0705-866 020.

Team Biogas.se är världens första racingteam som kör på biogas - marknadens mest klimatsmarta bränsle. Bakom Biogas.se står energiföretaget E.ON - med målet att erbjuda förnybart drivmedel till alla Sveriges bilister - som tillsammans med samarbetsparterna Volkswagen och LRF deltar i STCC med två biogasdrivna Scirocco. Teamets förare är Fredrik Ekblom och Patrik Olsson. STCC är Sveriges tuffaste racingmästerskap för standardbilar och körs under nio deltävlingar från 2 maj till 26 september. För mer information om biogas som drivmedel, om teamet och om bilarna - se www.biogas.se För mer information om E.ON - se www.eon.se För mer information om Volkswagen - se www.volkswagen.se