Activision Nordic

Team Mange Schmidt vann turnering i Call of Duty®: GHOSTS

Press Release   •   Nov 06, 2013 17:33 CET

Igår avgjordes nordens första turnering i den populära spelserien Call of Duty® på Inferno Online i Stockholm. Sex lag gjorde upp om vinstpotten på 50 000 kronor till välgörande ändamål. I slutet av kvällen stod laget ”Team Mange”, med rapparen Mange Schmidt i spetsen, som vinnare. Turneringen var en del av lanseringen av det nya spelet Call of Duty®: GHOSTS.

Turneringen anordnades i samband med lanseringen av Call of Duty®: GHOSTS – det tionde spelet i Activisions populära spelserie med över 100 miljoner spelare världen över. Lagledare för de sex lagen var, förutom Mange Schmidt, journalisten Quetzala Blanco, författaren Sigge Eklund, rapparen Ison Glasgow, Joakim "Beebop" Nybom från kultbandet Slagsmålsklubben och skådespelaren Matias Varela. Utöver fyra lagkamrater som lagledarna själva valt ut förstärktes varje lag av en erfaren Call of Duty-spelare som rekryterats av Youtube-fenomenet och Call of Duty-profilen Tobias ”Tejbz” Öjerfalk. De rekryterade spelarna gjorde en stark insats under kvällen och bidrog verkligen till sina respektive lags framgångar.

Lagen duellerade mot varandra i momenten ”Cranked” och ”Domination” som är en del av Call of Duty®: GHOSTS flerspelarläge. Efter många spännande och svettiga matcher möttes de två bästa lagen för kvällen, ”Team Mange” och ”Team Ison”, varandra i finalen. Efter en hård match stod Mange Schmidts lag som vinnare – mycket tack vare lagets toppspelare Henrik Adesson. Mange Schmidt valde att skänka prispotten på 50 000 kr till kampanjen ”Perspektiv” som arbetar med en satsning på nedbrytningsbara toaletter för att förbättra hygienen bland skolbarn i Kenya.

Mer information om lagledarnas förberedelser inför turneringen finns på kampanjsidan www.callofdutytime.com/se

För frågor, kontakta:

Erik Lindham
Activision Nordic
erik.lindham@activision.com
073 365 82 22

Om Call of Duty®: GHOSTS
Call of Duty: Ghosts är det tionde spelet i den populära Call of Duty-serien, som vuxit till världens största nöjesfranchise under åren – mycket tack vare det populära flerspelarläget. Handlingen i det nya spelet består av två olika delar. I den första tar Call of Duty® steget ut i rymden via rymdstationen Odin. I den andra delen är man tillbaka med fötterna på marken igen i ett ödelagt USA som attackerats och invaderats av det nya hotet kallat Federationen. I det sargade USA finns Ghosts, en elitmilitärgrupp som är klädda i huvor för att inte avslöja sina identiteter och kämpar för att försvara landet.

Call of Duty® är en spelserie som har hängt med länge och bara växer i popularitet. Första spelet i serien släpptes 2003 och utspelade sig under Andra världskriget och genom åren så har serien gestaltats genom både riktiga krig, så som Vietmankriget, och genom fiktiva krig i framtiden.

Ytterligare information finns på spelets officiella webbplats www.callofduty.com/ghosts

About Activision Publishing, Inc.
Headquartered in Santa Monica, California, Activision Publishing, Inc. is a leading worldwide developer, publisher and distributor of interactive entertainment and leisure products.

Activision maintains operations in the U.S., Canada, Brazil, Mexico, the United Kingdom, France, Germany, Ireland, Italy, Sweden, Spain, Norway, Denmark, the Netherlands, Australia, mainland China and the region of Taiwan. More information about Activision and its products can be found on the company’s website, www.activision.com.