Stockholm Pride

Här är några höjdpunkter i programmet på Pride House 2013

Seminarier–Föreläsningar-Debatt

Rolig föreläsning om normer och värderingar av Claes Schmidt, fredag 15.00
Claes Schmidt, inspiratör, entreprenör och f.d. marknadschef blev känd som "Sara Lund" över hela landet när han kom ut som transvestit 2003. Claes föreläser alltid som "Sara". Dels för att han är transvestit, men också för att det utmanar åhörarens sätt att tänka.

RFSL och RFSL ung möter HBT minister Erik Ullenhag fredag kl 12.00
Erik Ullenhag är hbt-minister. Vilka hbtq-frågor är viktigast enligt honom? Hur går det med den planerade hbt-handlingsplanen? Kommer regeringen överens i hbtq-frågorna? Vem bestämmer när de inte gör det? RFSL och RFSL Ungdom frågar ut honom.

HBTQ i Ryssland, arrangör Civil Rights defenders, Stolta Föräldrar, RFSL fredag 13.00
Den ryska HBT-organisationen Coming Outs föräldraklubb och svenska Nätverket för Stolta Föräldrar, RFSL arbetar med att ge stöd till HBTQ-personer och deras familjer. Föräldrarna i Ryssland fyller även en viktig roll i påverkansarbetet för att förändra det djupt homofobiska ryska samhället. Lyssna till deras erfarenheter.

Internet hatbrott- Vad gör vi?  Arrangör RFSL ungdom onsdag kl 16.00
Hatbrott som begås på Internet har nyligen väckt en del diskussion. Hur ser situationenut för hbtq-ungdomar som blir utsatta för näthat? Vilka åtgärder ska vidtas för att säkerställa nätet som ett tryggt forum för alla? Experter diskuterar ett alltför vanligt företeende

HIV- Hur har det offentliga samtalet förändrats? Arrangör RFSL, onsdag 14.00
Förra året var det 30 år sedan hiv kom till Sverige och hiv blev året ett samtalsämne i offentligheten. Hur lät det för 30 år sedan? Hur låter det nu? Hur kan vi jobba för att förändra ett stigmatiserande språkbruk?

Äktenskapscermonier-Hur HBTQ anpassar vi dem? arrangör Stora synagogan Stockholm. onsdag 15.00
Hur ser egentligen ett HBT-bröllop ut i en synagoga eller en kyrka? Utforska möjligheterna till nytänkande traditionalism med Rabin David Lazar och andra representanter för svenska religiösa samfund.

Hallongrottans vänner har en hel litterär dag
Välkommen till ett samtal där vi dyker djupt in litteraturens värld, med läsningar och frågor som går till botten av de medverkande författarnas författarskap. Vari ligger litteraturens kraft? Vad driver dessa författare? Vilka historier har dessa författare skrivit och vilka vill de skriva framöver? Vilka ämnen behövs skrivas om i HBTQ-litteraturhistorien? Vad är det HBTQ-personer vill ha och längtar efter i romanernas värld?

Klubbar

Stockholm Pride och Breaking Boundaries Event AB arrangerar Silent Disco klubbkväll med Katja och Gunn 18-01 Taket Kulturhuset, tisdag
För första gången i Prides historia satsar House på klubbkvällar och vill öppna med något så storslaget som Silent Disco, den perfekta stadsfesten, inga grannar kan klaga och du väljer själv volymen i dina hörlurar. Kulturhustaket kommer vara vår lokal och detta är någonting du inte får missa!

Stockholm Pride arrangerar klubbkväll med Innandömet 18-24 Taket Kulturhuset, Torsdag
INNANDÖMET känner att det behövs en kväll med familjen. Det är dags att vi månar om varandra och tar det lugnt tillsammans. Vi föreslår att vi tar en mysig kväll på altanen. Vi kan äta snacks och dricka läsk, eller kanske ta en öl i kvällssolen? Vi kan väl dansa lite också? Det vore väl trevligt? Vad säger ni, familjen, kommer ni? Vi längtar så mycket efter er!

Pridekids
I år kommer Stockholm Prides barnverksamhet Pride Kids att hålla till på kulturhustaket! Tisdag till Fredag kl 11-14 kan du komma och hänga, mysa och lyssna på sagostunden i vårt tält. På onsdag -disco med schlagertema och fredag kl 17-18 har vi Pride Kids!

Utställningar

Från Berlin till Yogyakarta-arrangör Polska institutet.
Vernissage av utställningen ”Berlin - Yogyakarta” vill påminna om förföljelserna av bögar, lesbiska, bisexuella och transpersoner under nazisternas herravälde i Europa. Dessutom vill den påminna om att mänskliga rättigheter är någonting omistligt för alla människor, även icke-heterosexuella.

Teater:

Tukkipojat. Arrangör Tornedalsteatern, onsdag 16.00
En pjäs av Mikael Niemi, Tornedalens första querrpjäs. Tukkipojat handlar om Nikolaj och Adam, Nikolaj som lämnat hembygden för storstaden och Adam som stannat kvar. Nu återförenas denna sångduo från skoltiden för att uppträda på sin gamle högstadiemobbares bröllop. Författaren Mikael Niemi kallar sitt verk för Tornedalens första queer-pjäs och den undersöker hur "annorlunda" man kan våga vara i den tornedalska machokulturen.

Film
SF kommer att ha program i Klarabiografen ( Kulturhuset) Bland annat ”My Life with Liberace. Mitt liv med Liberace är baserad på Scott Thorsons självbiografiska roman om hans hemliga förhållande med den världsberömde pianisten Liberace. Visningarna under Pride är förhandsvisningar, filmen har ordinarie premiär först den 30/8 2013.

Stockholm Pride är Nordens största Pridefestival och arbetar för att synliggöra hbtq-frågor och skapa en frizon för homosexuella, bisexuella, trans och queerpersoner och de könsuttryck som finns inom hbtq-rörelsen. .

Hemsida: www.stockholmpride.org
Besök oss på Facebook: Stockholm Pride