StagePool

Teater Olydig ger "Den jag älskar" med StagePoolare i huvudrollen

Pressmeddelande   •   Apr 22, 2009 09:50 CEST

Av och med StagePoolaren Joséphine Wistedt ger Teater Olydig Den jag älskar på Spegeteatern i maj i Stockholm.

Den jag älskar är en monologföreställning i och en ung kvinna som bor ien liten etta. Hon har lagt sig ner i sängen och kan inte kliva upp ur den igen. Ibland ringer telefonen. Hon svarar inte, för hon vet redan vem det är. En dag upptäcker hon att hon inte är ensam längre... En monolog om att vilja vara normal och att söka livet istället för döden.

Regi: Malin Westberg Medverkande: Joséphine Wistedt, Linda Gerstenmayer, Ninja Strååt, Musik: QUF Project, Regiass: Jenny Genhammar, Grafik och ljusdesign: David Nachman

Premiären är 2:a maj 18.00 och spelas till den 17:e maj 20.30 på Spegelteatern, Björngårdsgatan 3, Stockholm

Om Josephine
Joséphine är skådespelare först och främst, med utbildning från Kulturamas yrkesutbildning och från Ecole Lecoq i Paris, där hon vidareutbildat sig i fysisk teater. Hon har jobbat, en hel del via StagePool, med teater, barnteater, företagsfilm, reklamfilm och en del som modell. Det fysiska uttrycket är viktigt för Joséphine, dels för att hon har spring i benen, och dels för att hon alltid har dansat på sidan av och som komplement till teatern. En målsättning för henne har alltid varit att få skapa sina egna saker. "Jag tycker om att blanda olika utryck och medier och tycker att de ofta snarare förstärker än tar ut varandra. Åtminstone om de används rätt. På så sätt får man ju också tillfälle att jobba med alla begåvade människor man har runtomkring sig, oavsett vilken deras "disciplin" är..! "säger Joséphine till StagePool.

I somras iscensatte hon hennes första helt egna projekt, tillsammans med en dansarkompis, Maria Holmqvist. Det var ett kort monologstycke på temat att skiljas, som Maria koreograferade och regisserade. Den visades på Balettakademiens sommarkulturkvällar och på Teater Olydigs Orkanfest på Stora Essingen.