Kulturdirekt

Pressmeddelande   •   Jul 11, 2012 12:00 CEST

CARMINA MECANICA En trasmatta från Teater Sláva
TRÄTEATERN STENEGÅRD 19/7 kl.19:00

Teater Sláva utforskar i sin poetiskt lustfyllda konsert renässansens idé om männi skan. Ett maskineri av trä – man vet inte om det är en flygmaskin eller en säng för födelse, älskog och död. Människan som kropp, geni, konstnär, individ. Tidens musik, i sig ett komplext maskineri, klingar med folklig och nykomponerad musik. I flammande eldsken framträder bilden av geniet Da Vinci - eller är det Du och Jag, en nutids människa som skall omfatta allt. Hinna allt. Klara allt.

Teater Slávas ensemble, åtta aktörer stark av sångare, dansare, musiker och skådespelare, är i sig ett levande maskineri. En familj, en kör. Röster som väver en drömvärld av skimrande skönsång, energisk fysikalitet och humoristisk burlesk.

Regi: Tom Fjordefalk Medverkande: Daniel Rudholm, Elin Tisell, Viktoria Siwek, Lars Brinck, Mikael Öberg, Maria af Klintberg, Daniel Reid, Lova Eriksson

Pris: 200 SEK ordinarie 100 SEK studerande/pensionär

Biljettbokning: Gårdskontoret 0651 34 00 21

ELDFÅGELN En färgsprakande rysk skröna
STENEGÅRD 20/7 kl.13:00

Följ med Teater Slávas aktörer på en färgsprakande resa in i den gamla ryska folksagan om prins Ivan och hans jakt på den vackra eldfågeln. För att kunna hjälpa sin far Kungen att bli frisk måste prins Ivan hitta eldfågeln. Med sagans logik tar han sig fram mellan glänsande slott och konungar, gyllene hästar och prinsessor och får hjälp från oväntat håll.

Berättelsen drivs fram av sång, dans, akrobatik, berättande och musik. Åskådarna lockas med in i en berättelse om en hjälte som tillåts vara både lite korkad, naiv och som även har väldigt svårt att följa goda råd…

En magisk (och galen) stund utlovas!

En familjeföreställning.

Medverkande: Elin Tisell, Viktoria Siwek, Lars Brink, Daniel Carls son och Maria af Klintberg

Pris: 65 SEK

Biljettbokning: 076-8064988

Hoppas vi ses!
Sonia Braska
Producent

Om Kulturdirekt
Kulturdirekt samlar Stockholms fria kulturliv på webben och i Kulturhuset vid Sergels torg. Som medlemsförening är vårt primära syfte är att underlätta mötet mellan Stockholms läns kulturarrangörer och kulturkonsumenter. Vi är det fria kulturlivets demokratiska plattform där alla medlemmar, på lika villkor, ska ha möjlighet att exponeras i ett relevant och kvalitativt forum.