Teater Tamauer

Teater Tamauer jubilerar utan nostalgi

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 09:03 CEST

År 2014 har Teater Tamauer varit i Sverige i tjugo år.Tamauer anlände till Slottsskogen i juni 1994 för att sätta upp En midsommarnattsdröm. Sedan dess har gruppen flyttat in på Hagateatern och avverkat trettiosex uppsättningar. Jubileet vill firas genom att dyka ner i vårt nuvarande samhällsklimat. I tre akter berättas om de som exkluderas från vår kultur, att växa upp och känna sig exkluderad och alla dem som blir exkluderade i arbetslivet.

Första akten handlar om rädslan att inte förstå och skräcken för det främmande. Manuset till denna akt är skrivet av Karl-Gustav Köhler som den fristående pjäsen Utstött, en hysterisk parodi om vår rädsla för det främmande. Ett vältänkande par bjuder hem sonens somaliska lekkamrat och hans mamma för att visa öppenhet, men paret upplever att mamman och sonen tar över huset. Hur kan ett vanligt besök sluta som en ond dröm?

Andra akten behandlar det kaos som vi kallar skolan. En plats som alla har en åsikt om - politiker, föräldrar, lärare och rektorer vet alla hur det är eller borde vara. Är skolan främst arbetsplats, experimentverkstad eller ångestfylld förvaring av barn? Manuset till den andra akten är baserat på ensemblens egna skolminnen och texter från Mats Jonssons serieroman Mats Kamp.

Tredje akten handlar om vad som händer efter skolan. Det ser knappast ut som förr med fasta anställningar för unga människor på arbetsmarknaden. Bemanningsföretag och behovsanställningar är vad som erbjuds. När det finns arbete jobbar man så hårt att man blir sjuk och när inget arbete finns föreslås man starta eget. Manuset till denna akt är baserat på bland annat Sonja Schwarzenbergers text ur antologin Skitliv.

Skådespelare: Helena Gezelius, Jan Ericson, Sergej Merkusjev och Ylva Nilsson

Manus: Karl-Gustav Köhler (akt 1) & Anders Friberg (akt 2-3)
Regi: Anders Friberg
Musik: Klabbe Hörngren
Scenografi & kostym: Heidi Saikkonen
Ljus: Ida Gustafsson

Premiär 12 september kl 19 på Hagateatern.Spelas fram till 18 oktober.

För mer information och intervjuer kontakta:

Gustav Åvik
Producent