Plezuro

Teatern flyttar till folket

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 15:57 CET

”VAMP” skildrar en storstadssingels utsatthet, ensamhet och vilsenhet och väcker frågor kring vad som egentligen är slump eller öde i en människas liv. Publiken kommer att följa handlingen genom medierna foto, teater och film.

– Vi kallar det en hybridföreställning, säger skådespelaren Hedvig Lagerkvist, som också är en av initiativtagarna till projektet.

Att föreställningen spelas i en designbutik är ett medvetet val.

– Vi vill röra om lite i den svenska kulturgrytan och göra något annorlunda. Vi kommer till publiken – istället för att de ska komma till oss. Framför allt är målet att locka de människor som av olika skäl sällan kommer iväg och ser teater, fortsätter Hedvig.

Handlingen utspelar sig lokalt kring stadsdelen Birkastan, där butiken ligger. Folk ska känna igen sig i de miljöer som förekommer i föreställningen.

Producent bakom föreställningen är nystartade Rapid United, där namnet speglar hur de inblandade jobbar: i ett tätt produktionsteam och i snabba kreativa processer.

Teamets sammansättning varierar och ser därför olika ut, från projekt till projekt.

Rapid Uniteds grundare är skådespelaren Hedvig Lagerkvist, som har skrivit manus, butiksägaren Johanna Westin, som gjort kostym och klippt de kortfilmer ”Bakom scenerna”, som redan nu cirkulerar på internet och fotografen Pierre Ropero, som skapat fotoutställningen som startar föreställningen och bilderna som visas där.

Produktionsteamet för aktuella ”VAMP” består också av en rad personer, alla med sina speciella kompetenser.

– Vi är alla både konstnärer och riskkapitalister i det här, säger Hedvig. Vi investerar i projekten med vår kunskap, tid och i det även vårt kapital.

– Det är ett kul sätt att jobba på, när man som vi är enmansföretagare och van vid att jobba mycket och för sig själv i vanliga fall, fyller Johanna Westin i.

För speldatum, mer info om ”VAMP” och biljettbokning besök www.rapiduntited.se.

För mer frågor kontakta Hedvig Lagerkvist ring 070 171 21 70 eller maila till info@hedviglagerkvist.com.

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms just nu mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, böcker, konst och livsstil. Nya märken såsom Odeur, Ravishing Mad, Smiley Vintage och Edith & Ella, som är svåra att hitta i Sverige, trängs om utrymme med oetablerade konstnärer. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten för snart tre år sedan frekvent ordnat vernissager, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken.
www.plezuro.se