Teaterpiraterna

Teaterpremiär i Marabouparken

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2009 23:38 CEST

Den 25 juli har Momo - eller kampen om tiden premiär i cirkustält i Marabouparken. Pjäsen som riktar sig mot stora och små är skriven av den tyske författaren Michael Ende och är en fantasifull berättelse om kampen mot de Grå tidstjuvarna. Teaterpiraterna står för produktionen och föreställningarna ges helger tom 30 augusti-

När Momo kommer till amfiteatern finns det tid för samtal och lek, men snart börjar märkliga grå figurer infiltrera staden runt amfiteatern. Momos närmaste vänner; Nina på restaurangen, Beppo gatsopare, Gigi sagoberättaren och barnen har plötsligt inte tid med någonting annat än arbete. Snart visar det sig att de grå figurerna stjäl människornas tid genom att lura dem att ge deras sparade tid till dem.

Mäster tid skickar sin bundsförvant - sköldpaddan Kassiopeia att hämta Momo. Med sin sällsamma förmåga att lyssna på andra människor är Momo den enda som kan hjälpa människorna att få sin tid tillbaka.

Teaterpiraternas uppsättning innehåller nyskriven musik av John Gripe och Camilla Rensgård och dansnummer koreograferade av Solveig Åkerberg. Huvudrollen Momo spelas av 17-åriga Ottilia Wegerman.

Föreställningen utgår ifrån den tyske författaren och skådespelaren Michael Endes fantasifulla roman Momo - eller kampen om tiden. Michael Ende har också skrivit Den oändliga historien som blev film 1984.

Ensemblen består av cirka 30 personer i åldrarna 8 - 80 år och spränger gränser mellan generationer, yrkesgrupper och kommuner.

- Amatörteater är så häftigt, här träffas människor som aldrig annars skulle ha mötts, och de jobbar ihop, säger Mia Hällberg, regissör och konstnärlig ledare för Teaterpiraterna.

Teaterpiraterna är en ideell teaterförening med professionell ledning av Mia Hällberg som samarbetar med bland annat Sundbybergs kommun och Studiefrämjandet I Norra Stockholm. Föreningen grundades 1990, sedan dess har Teaterpiraterna spelat en till två föreställningar varje år. Läs mer om Teaterpiraterna och Momo - eller kampen om tidenhttp://teaterpiraterna.net/arkiv.html

Fler länkar

Webbplats:  http://teaterpiraterna.net/