TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Techlift siktar framåt med smala produkter

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2010 09:39 CEST

När Gunnebo Industrier beslöt sig för att avveckla verksamheten för vävda band i Junsele, efter 20 år, såg produktionschefen Mats Lif intressanta affärsmöjligheter: Köpa loss enheten och bli underleverantör istället. En bra idé tyckte Gunnebo och gjorde tummen upp.
- Den 1 Juni tog jag officiellt över genom köpet av fastighet, inventarier och lager. Affären innebar också att totalt tre personer fick behålla sina jobb, säger Marts Lif till teko.se.

Techlift Junsele AB, som är det nya namnet på företaget, tillverkar kundanpassade lyft och surrningsprodukter i polyester:
- Stora branscher för oss är exempelvis  hamnar, byggföretag, åkerinäringen, påbyggare av lastbilar och kransektorn. Vi är duktiga på specialprodukter i udda längder och utföranden.

Enligt Mats Lif är den stora affärsmässiga fördelen att uppgörelsen omfattar fortsatta leveranser till Gunnebo: - Det ger oss en bra grund att stå på, men vi måste bygga upp en ny marknad själva också. Det är den stora utmaningen just nu. Under min tid som produktionschef hade jag inga egna direkta kundkontakter, nu är det mitt jobb att hitta dessa.

All produktion i Sverige

Under den korta tiden sedan den 1 juni  har kundletandet gått ganska bra:
– Visst är det ett tufft jobb, men de presumtiva kunder jag talat med är positiva till oss av flera skäl. Dels för att vi har all produktion i Sverige med snabba leveranser, dels för att vi kan ta fram smala produkter. En klar fördel då kunderna idag inte ligger på några egna lager. De prioriterar också direktkontakten med oss som tillverkare.

Export är inget Mats Lif kan prioritera just nu, men företaget har redan fått förfrågningar från bland annat Sydafrika och USA.   Mats Lif säger att en annan positiv faktor var den toppmoderna maskinparken som ingick i köpet:
– Gunnebo har under dom senaste åren investerat  i nya vävstolar och symaskiner. Därmed förfogar vi över en av de modernaste och mest effektiva maskinparkerna i branschen. Kapaciteten är enorm. Vi kan väva dygnet runt om vi hittar kunder som vill ha stora volymer.

Smala specialprodukter

Att starta upp ett nytt företag tar tid. Just nu jobbar Mats Lif med allt från att ta fram fungerande metoder för produktionsplanering, ragga nya kunder till personalfrågor och marknadsföring:
- Det är tufft att vara egen företagare och det tar definitivt längre tid att komma ur startgroparna än vad man tror. Att sälja smala specialprodukter kräver mycket dialog med kunden. Men jag ser positivt på framtiden. Just nu kan vi konstatera att godstransporterna ökar igen globalt sett till lands i luften och till sjöss. Det är bra för oss.

Techlift Junsele AB, som beräknas omsätta fem miljoner kronor under sitt första verksamhetsår, är medlem i TEKO.