Universal Music Sweden

TEDDYBEARS - NY SINGEL - SUNSHINE

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 09:08 CEST

Teddybears är en av Sveriges mest betydelsefulla och originella grupper. Att blanda genrer är idag inte något nytt. Men när Teddybears, efter några år som punkrockband, kom med sitt genrekorsande sound av hiphop, pop, rock, dancehall och elektroniskt, var de långt före sin tid. På 90- och även in på 2000-talet ansågs det viktigt att vara ”äkta” och ”riktig” och media och musikbranschen visste inte hur de skulle hantera grupper som stack ut från mallarna. Trots ett friare musikklimat nu är det fortfarande ändå ingen som låter som Teddybears. Idag släpps nya singeln ”Sunshine” på Stranded Rekords. Singeln släpps digitalt och som 7" picture disc.

-  För att det ska bli intressant för oss måste vi skeva till det. Bara en renodlad dancehallvers är inte intressant. Det måste finnas olika element i en låt. Det är det som är vårt sound. ”Sunshine” har en garagerockkänsla med Malte på sång. Den biten spelade vi in i Stockholm. Vi åkte till Jamaica och fick med Natalie Storm. Vi satte sedan ihop allt i Los Angeles. Alla artisterna och miljöerna har bidragit till hur det låter, säger Jocke Åhlund om Sunshine.

Presskontakt: Sandra Nordin, sandra@awb.se, 0706-973959