TEDxStockholm

TEDxStockholm den 25 maj bjuder på live TEDx talks om allt från tech och industriell design till magi och jazz

Press release   •   May 17, 2019 11:18 CEST

TEDxStockholm Reflections den 25 maj i år bjuder på en salig blandning av talare och artister. Bland årets talare hittar vi en f.d. seglare som sadlat om till tech, en industriell designer, en turismguru och en internationell författare. Dessutom äntrar en magiker, ett rockband och en jazzduo TEDx scenen.

Den 25 maj kl 15:00 till 20:00 kommer fem talare att stå på TEDxStockholms scen på Hotel at Six för att underhålla publiken med intressanta ämnen inom ramen för temat Reflections. Dagen bjuder även på uppträdanden av flera artister; där vi bland annat höjer den festliga stämningen en aning med en jazzduo och ett mjukrockband för att sedan förföras av förtrollande magi. Den festliga stämningen fortsätter därefter med en efterfest på Hotel At Six kl 20:00-23:00, där vi dansar in natten tillsammans med DJ duon MOCA.

Reflektioner speglar TEDxStockholms resa genom åren, där vi firar vårt tionde år genom att reflektera över det första decenniet och minns alla fantastiska talare som talat på TEDxStockholms scen, samtidigt som vi höjer blicken mot framtiden.

Årets talare

Karin Ehrnberger är en industriell designer med en doktorand i produktdesign. Hon är en uppskattad föreläsare och handledare inom design, teori och normkritiska perspektiv. Hon forskar på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm, där hennes forskning bygger på att undersöka olika sätt att integrera ett normkritiskt perspektiv i designprocessen genom att ifrågasätta den sociokulturella kontexten där design definieras.

Carolin Solskär är en före detta seglare som efter att ha korsat Atlanten nio gånger lämnat seglingen bakom sig för att sadla om till tech branschen. Hon har varit entreprenör och jobbat för techjätten Microsoft till att idag vara Head of Innovation på Nordic Tech House som drivs av Isabella Löwengrip. Dessutom är hon grundare av Unipreneurs Nätverk och Create Squared. Hon är även en av initiativtagarna till #metoo Sweden, en demonstration som ägde rum i 14 städer i hela Sverige.

Doug Lansky har kallats för turismutvecklingens tankesledare. Han föreslår destinationer och turism företag runtom i världen; från Singapore till Aruba, Google Travel till Amadeus, om strategisk branding, marknadsföring, besökarupplevelse, branschtrender och hållbarhet. Han har en bakgrund som resejournalist, författare och redaktör med 20 års erfarenhet av att skriva publikationer i National Geographic Traveler, The Guardian och Lonely Planet att nämna några och har rest till över 100 länder.

Jan Gunnarsson är en internationell författare och talare med åtta böcker och över 2000 presentationer om mänskliga interaktioner i bagaget. Han är grundare av Hostmanship Group med verksamhet i Europa och Afrika som hjälper organisationer att säkerställa en inkluderande och välkomnande kultur. Dessutom driver han Family-2-Family, som hjälper familjer i Uganda att starta familjeföretag.

Jurgis Didziulis har under senaste fem åren genomfört 500 sessioner, interaktiva seminarier och andra kreativa aktiviteter som främjar mänskliga färdigheter, känslomässig intelligens och samhällskultur som krävs för att undvika dystopiska scenarier som skapas av den ständigt växande splittringen mellan tekniska framsteg och social utveckling. Genom sin passion för musik och sociala fenomen, skapar han erfarenheter som inspirerar, upplyser och skapar attitydförändring på sätt som traditionella metoder inte kan.

Artister

Caroline Ravn är en av Sveriges mest respekterade magiker. Hon förtrollar sin publik med charm, humor och magi. Hon bjuder på klassisk underhållning i kombination med häpnadsväckande magiska trick.

Loke och Linnéa är en dynamisk duo jazz duo som består av en klassisk basist och en jazzsångare. Deras musik är intim, kraftfull och fängslande med influenser av Joni Mitchell, Jan Johansson och den amerikanska jazztraditionen.

IT'S, International Theatre Stockholm strävar efter att skapa shower som inte bara underhåller, utan också berör människor. Som en del av det internationella samfundet i Stockholm har deras improviserade komedishower sammanfört och underhållit personer från över 40 olika länder.

Royal Prospects är bandet som spelat runt om i världen på platser som New York, Dublin, Sverige, hela Kanada och spås en strålande framtid inom musikvärlden. Deras hits Fire och I Feel Alright finns att lyssna på Spotify och Youtube.

Anna Jois - Denna powerkvinna som är passionerad för att skapa popmusik har turnerat, sjungit och talat runt om i världen. När hon inte turnerar, finns hon på Spotify, iTunes och mycket mer.

Frida ”Fridarit” Panoussis är en mötesritare som visualiserar och sammanfattar möten och event. Frida är en av få som kan lyssna och rita samtidigt för att ge en extra dimension och minnesbilder.

Moderator

Malcom Larri som ursprungligen är från Sydney, Australien är en efterfrågad coach och talare. Under sin 25 år långa karriär har han gett företag och individer möjlighet att använda sina unika förmågor för att driva positiv förändring; genom workshops och masterkuser i Australien, Europa och Asien. Dessutom är han Master Praktiker i Neuro-Linguistic Programmering (NLP).

Bokning av biljetter: https://www.universe.com/events/tedxstockholmsalon-reflections-tickets-S4YF8K

Mer information och filmer: https://event.tedxstockholm.com/

För intervjuförfrågningar eller pressackreditering, vänligen kontakta:

Demet Assali

demet@tedxstockholm.com

TEDx-programmet är utformat att hjälpa organisationer, grupper och individer att uppmuntra till samtal och möten för att dela "idéer som är värda att spridas”. TEDx-evenemang planeras och samordnas av lokala volontärer under en fri licens från TED och inkluderar både livetalare och videos från TED-event. TEDxStockholm var en av de första arrangörerna av lokala TEDx-evenemang i världen, och har sedan 2009 organiserat både större evenemang med livetalare och vanliga mindre gruppsamtal. Läs mer på www.tedxstockholm.com

TED is a nonprofit organization devoted to Ideas Worth Spreading, usually in the form of short, powerful talks (18 minutes or fewer) delivered by today's leading thinkers and doers. Many of these talks are given at TED's annual conference in Vancouver, British Columbia, and made available, free, on TED.com. TED speakers have included Bill Gates, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, Sir Richard Branson, Nandan Nilekani, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Sal Khan and Daniel Kahneman.

TED's open and free initiatives for spreading ideas include TED.com, where new TED Talk videos are posted daily; the TED Translators Program, which provides subtitles and interactive transcripts as well as translations from thousands of volunteers worldwide; the educational initiative TED-Ed; the annual million-dollar TED Prize, which funds exceptional individuals with a "wish," or idea, to create change in the world; TEDx, which provides licenses to thousands of individuals and groups who host local, self-organized TED-style events around the world; and the TED Fellows program, which selects innovators from around the globe to amplify the impact of their remarkable projects and activities.

Follow TED on Twitter at http://twitter.com/TEDTalks, on Facebook at http://www.facebook.com/TED or Instagram at https://instagram.com/ted.

http://www.facebook.com/TED eller Instagram på https://instagram.com/ted.