PLAYGROUND MUSIC SCANDINAVIA AB

TEG PUBLISHING PRISADE PÅ MANIFESTGALAN

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2013 14:56 CET

I helgen gick Manifestgalan av stapeln och Playground Music säger stolt grattis till Ale Möller Band som blev utnämnda till årets folkmusik, och Refused som mottog priset för årets live.

Dessutom fick Teg Publishing utnämningen ”Årets indie” med motiveringen:

"I år vill Manifest premiera ett relativt nystartat bolag som med små resurser, kombinerat med en fantastisk fingertoppskänsla och nytänkande marknadsföring, lyckats sprida god konst inom såväl litteraturen, filmen som inom musiken. Från sin bas i Norrbotten har man på kort tid skapat framgångar för artister som Mattias Alkberg, Maria Eriksson, Magnus Ekelund, författaren Po Tidholm och musikerna och filmarna Jonas och Anders Teglund."

Det händer mycket för Teg just nu och med anledning av Manifestpriset vill vi uppmärksamma det som är på gång i vår.

Mattias Alkbergs Begravning släpper album och spelar på Dramaten

Den ständigt aktuelle Mattias Alkberg är tillbaka med nytt album och en föreställning: Mattias Alkbergs Begravning. Första singeln Skända flaggan släpps som vinylsjua med omslag av ingen mindre än Karin Mamma Andersson och videon har delats flitigt sedan PSL premiärvisade den. Den 29 april spelar de på Dramaten.

20/2 Albumet släpps
20/2 Releasefest på Häktet, Stockholm (fri entré)
6/4 Storan, Göteborg
29/4 Dramaten, Stockholm (tillsammans med Skriet)

Se videon till Skända Flaggan: http://www.youtube.com/watch?v=VHbglUiob8w

Maria Eriksson släpper album och åker på turné

Efter många år med The Concretes släpper Maria Eriksson nu sitt debutalbum Stjäl det du behöver - kvalitetspop på svenska som uppmärksammats av såväl PSL som Go’kväll i SVT. Enligt Nöjesguiden kommer albumet att ”välta din värld”.

13/2 Albumrelease
15/2 Releasefest på Årsta Folkets hus, Stockholm (fri entré)

22/3 Scharinska, Umeå
5/4 Debaser Slussen, Stockholm
12/4 Pustervik, Göteborg

Andra singeln Ljus i gråa dagar finns ute nu: http://www.youtube.com/watch?v=lxTq9vs9oEA

Magnus Ekelund & Stålet tillbaka med nytt album

Efter uppemot hundra spelningar under 2012 är Magnus Ekelund nu tillbaka med ett nytt album efter förra årets Det definitiva drevet. I samband med att DÖDSKULT släpps i april headlinar Ekelund på Debaser medis i Stockholm. Ny singel släpps i mars.

3/4 Release för nya albumet DÖDSKULT
17/5 Debaser Medis, Stockholm

Lyssna på Svartöstaden från DÖDSKULT:

Könsförrädare: EP och album producerat av Mattias Alkberg

I mars släpps Könsförrädares debut-EPDeath to stories/Of the unpolitical på vinylsjua tillsammans med en video av konstnären Shida Shahabi. EPn är producerad av Mattias Alkberg. Bandet spelar under vintern in sin första fullängdare, med stöd från Kulturrådet och än en gång med Alkberg som producent. Albumet släpps i höst.

27/3 Release: Death to stories/Of the unpolitical 7”
27/3 Releasefest klubb King Kong, Södra bar, Stockholm. Könsförrädare spelar live, Silverarken DJ’ar.