KFUM Sverige

Tegelbruket, Örebros nya mötesplats för ungdomar!

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2013 15:19 CET

Den 2 mars slår vi upp portarna med en stor invigningsdag och kväll. Huset är då öppet 14-24 och på dagen finns det fantastiska möjligheter att inspireras och delta i allt vad Tegelbruket har att erbjuda alltifrån låtskrivarverkstad till klättring. På kvällen blir det konserter, dansuppvisningar, caféscen, open mic, miniworkshops och stand up med Kodjo Akolor.

Om Tegelbruket
Tegelbruket är Örebros största ungdomssatsning genom tiderna och möjliggörs genom ett samarbete mellan Örebro Kommun, Örebrobostäder, KFUM Örebro och Sensus studieförbund.

Tegelbruket är Örebros nya mötesplats för ungdomar och unga vuxna. En mötesplats med fokus på delaktighet, meningsfull fritid och att upptäcka och börja resan mot sin dröm. Vi arbetar utifrån ett hälsofrämjande perspektiv och verksamhetsområdena är idrott, kultur och lärande. I Tegelbruket byggs självkänsla, engagemang och utveckling och vi utgår från människors lust och intressen . Fokus ligger på åldern 16-25 år.

Fryshuset har varit en inspirationskälla.

KFUM Örebro och Sensus studieförbund är huvudmän för verksamheten och har bildat föreningen Tegelbruket. Huset är över 8000 kvm stort och rymmer bl.a. bibliotek, boxningsklubb, dans, teater, idrottshallar, replokaler, studio och äventyrshall. Bibliotek, fritidsgård och fritidsklubb som idag är kommunala verksamheter kommer att drivas på entreprenad av föreningen Tegelbruket.

För mer info och detaljerat schema för dagen:

Unnur Tryggvadóttir, Tegelbruket
unnur.tryggvadottir@orebro.se

Vi erbjuder mötesplatser och skapar mening för både stunden och framtiden - utifrån ledorden Body, Mind & Spirit. KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA och involverar 70 miljoner människor i över 130 länder. I Sverige har vi mer än 60 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, internationellt utvecklingssamarbete mm. KFUM Söder Fryshuset i Stockholm är vår största lokalförening.