Västerås Science Park AB

Teknikbyn Science Park Västerås satsar på att stärka kulturföretagandet i Västmanland!

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 11:22 CEST

Nu ger sig Västmanland in i projektet KRUT, där aktörer inom den kreativa sektorn och besöksnäringen ska få stöd och hjälp i sitt eget företagande.
Teknikbyn Science Park Västerås driver projektet i samverkan med landstinget Västmanland under åren 2009-2010 och projektledare från1 april blir konsertpianisten Patrik Jablonski och kulturskribenten Ann Lystedt , båda bosatta i Västerås.
Syftet med KRUT är att öka förståelsen för entreprenörskap inom den kreativa sektorn och att förbättra förutsättningar och infrastruktur för kulturföretagare. På sikt är målet att öka både sysselsättningen och den ekonomiska tillväxten i länet, i tider när antalet jobb inom industrisektorn minskar.

Patrik Jablonski och Ann Lystedt ska arbeta direkt med befintliga och nya entreprenörer, som får nytta av samma program som övriga Teknikbyföretag - till exempel inkubatorsystemet Create, Kick start för nybörjare, affärscoacher och annan rådgivning. Projektet hakar i "Kulturbyn", som i höstas erbjöd work shops och mötesplatser för nya kulturföretagare, men breddas alltså nu till hela den kreativa sektorn och turismen i Västmanland. Uppdraget innebär en rad kontakter med politiker, näringsliv, företagsnätverk och kulturinstitutioner i regionen med syfte att förstärka den kreativa sektorn i hela Västmanland.

"Vi är mycket glada över att ha mött ett så stort intresse och fått så många kvalificerade sökande till projekttjänsterna inom satsningen på kreativa sektorn och kulturbaserat företagande som Teknikbyn Science Park Västerås gör tillsammans med landstinget, länsstyrelsen samt Almi i Västmanlands län. Vi sökte personer med egen entreprenöriell erfarenhet från denna sektor och har i Ann Lystedt och Patrik Jablonski fått två mycket kompetenta och kvalificerade nya medarbetare." säger Magnus Lundin, vd för Teknikbyn Science Park.

Patrik Jablonski
Frilansande konsertpianist med egna skivbolaget Altara Music och en av huvudarrangörerna bakom den årliga Musik vid Mälaren, medgrundare av musiksajten eclassical.com

Ann Lystedt
Kulturskribent och samtalsledare, tidigare chefredaktör vid Bärgslagsbladet/Arboga Tidning. Egen företagare i firman Ann Lystedt Ord & Mening