Teknikföretagen

Teknikföretagen säger ja till hemställan

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 18:05 CET

Vi har efter långa och svåra diskussioner beslutat oss för att säga ja till den hemställan som de opartiska ordförandena presenterat, säger Åke Svensson, vd för Teknikföretagen.

‑ Löneökningarna är klart högre än i det förra avtalet och även högre än det som nyligen tecknades i Finland. Samtidigt står vi inför en lågkonjunktur och en kris i Europa som vi tror blir långvarig. I det perspektivet är lönenivåerna i hemställan bekymmersamma, förklarar Åke Svensson.

‑ Vi ser framför oss en fortsatt turbulent tid på våra medlemsföretags marknader. Men industrin behöver planeringsförutsättningar och att parterna i detta läge går till konflikt menar vi är oansvarigt. Det skulle innebära att Industriavtalet havererar med stora risker för svensk lönebildning. Därför svarar vi ja. Sveriges exportindustri är utomordentligt viktig för landets ekonomi, sysselsättning och välfärd och måste kunna konkurrera framgångsrikt på världsmarknaden, avslutar Åke Svensson.

I EN GLOBALISERAD VÄRLD ÄR KREATIVITETEN SVERIGES STYRKA

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3500 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.