Teknikföretagen

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 16:00 CET

Teknikföretagens säger nej till första hemställan

Medlarnas förslag inte tillräckligt

– Förslaget om 3,9 procent är klart dyrare än ökningsnivån i nuvarande avtal och vi föreslår en förlängning av detta som innebär 3,2 procent för 22 månader. En viktig del av ett nytt avtal är att också få en konstruktion som innehåller en dispositiv pott, säger Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe.

– Lika positivt som det är att OpO tycks dela vår grundläggande syn på det ekonomiska läget, lika oroande är det att våra fackliga motparter ännu tycks blunda för den ekonomiska kris som råder, en vikande konjunktur och stigande varselsiffror, säger Anders Weihe och poängterar att det är viktigt att avtalen också tar hänsyn till att det råder stor skillnad mellan såväl företag som branscher.

I EN GLOBALISERAD VÄRLD ÄR KREATIVITETEN SVERIGES STYRKA

Teknikföretagen är arbetsgivarorganisationen som ger kreativiteten utrymme. Vi finns över hela Sverige och bistår 3500 teknikföretag i arbetsrätt och branschfrågor, så att de kan fokusera på att utveckla varor och tjänster i världsklass. Teknikföretag formar framtiden, och vi hjälper dem att lyckas.