Föreningen fri kultur och programvara

Teknikjournalisten och författaren Glyn Moody till Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2010 13:51 CEST

Den 7e november kommer teknikjournalisten och författaren Glyn Moody till Sverige för att ge en keynote på konferensen FSCONS i Göteborg. Glyn kommer att prata på temat Etik i Intellektuella Monopol. Själv beskriver Glyn sitt keynote så här:

"Jag vill hävda att kraften i att göra material tillgängligt digitalt - och den moraliska riktigheten i att ge alla i världen lika tillgång till kunskap och kreativitet - är nu så stor att befintliga rättsliga system som försöker tillämpa intellektuella monopol som upphovsrätt och patent för att stoppa dessa distributionssätt är inte bara ogenomförbart utan också etiskt fel.

Jag tror att ankomsten av denna nya klass av digitala artefakter och distributionssätt med noll marginalkostnad för med sig en ny absolut nödvändigt att dela med sig - vilket även innebär att vi kommer att behöva nya affärsmodeller för att upprätthålla dem."

Glyn Moody är författare och har skrivit bland annat boken Rebel Code: Linux and the Open Source Revolution. Mer information om konferensen FSCONS finns på http://fscons.org/

Om föreningen

Föreningen fri kultur och programvara grundades 2005 och arbetar för ett samhälle byggt runt ett fritt utbyte av kunskap, idéer och kulturella verk. Föreningen har arbetat med översättning av böcker, organiserat workshops och föreläsningar, deltagit i ett Europeiska nätverk fokuserat på digital upphovsrätt och organiserar årligen Free Society Conference and Nordic Summit med deltagare från större delen av norra Europa. Föreningen drivs med hjälp av bidrag från individer samt externa bidragsgivare, däribland Nordisk Kulturfond och Kulturkontakt Nord.

Kontaktinformation

För mer information, kontakta föreningens VD Jonas Öberg på 031-7802161 eller jonas@ffkp.se.