ReQtest AB

Teknikkonsultföretaget Sweco väljer testverktyget från ReQtest för att testa sina IT-system.

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 17:01 CET

ReQtest är ett dynamiskt testverktyg som lätt går att konfigurera så det uppfyller de krav kunderna har. Verktyget omfattar stöd för kravhantering, administrering av testfall och testutförande samt felrapportering.

– Sedan implementeringen av ReQtest har vi märkt att Swecos testarbete inom organisationen förenklats och effektiviserats markant. Det säger Michael Stenman, projektledare och System Manager inom Business IT Solutions på Sweco.

När Sweco skulle hitta ett effektivare sätt att testa sina externa och interna IT-system började de se sig om efter ett lämpligt testverktyg. I slutänden var det flexibilitet och användarvänlighet som fällde avgörandet.

– Anledningen till att vi började söka efter ett testverktyg var att vi inom IT arbetade på olika sätt när det kom till tester. Därför var ett viktigt steg i processen att använda samma verktyg. ReQtest är smidigt, vilket gör att vi kan använda det i flera olika typer av projekt och enkelt involvera olika typer av användare, säger Michael Stenman.

Swecos beställare ser att testerna numera genomförs på ett enhetligt sätt. Tidigare kunde testprotokollen se olika ut mellan de olika projekten. Även testansvariga uppskattar det då testerna och resultaten numera är väldigt lättöverskådliga och mätbara.

Per Eriksson, Nordenansvarig på ReQtest ser fram emot att samarbeta en av de stora aktörerna på teknikmarknaden.

– Sweco genomför stora uppdrag över hela världen. Då krävs ett testverktyg som är enkelt att applicera på många olika typer av projekt. Och då passar vi bra in.

– Att få Sweco som kund gör att vi kan utveckla vårt verktyg ytterligare med den input som ett stort företag som de kan ge, avslutar Per Eriksson.

Kontaktpersoner:

Per Eriksson

08 – 120 40 313

per.eriksson@reqtest.com

Michael Stenman

michael.stenman@sweco.se

ReQtest är en molntjänst för test och kravhantering. Våra kunder använder ReQtest för att uppnå hög kvalitet i IT-system som de utvecklar och förvaltar. Vi började bygga ReQtest 2001 och bestämde redan från början att ReQtest skulle vara en molntjänst. Våra kunder slipper därför hålla på med drift och uppdateringar och vi kan leverera bra funktionalitet snabbare.

Bland våra 12000 nöjda användare och många kunder finns AMF Pension, Länsförsäkringar Bank, Svensk Bilprovning och St1, hundratals myndigheter och allt från små till stora företag i flera länder.