Riksutställningar

Teknisk roadshow till Karlstad

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2012 01:05 CEST

Premiärturen för Riksutställningars nya teknik- och inspirationslab gick till Karlstad. Utvecklingsrummet står nu uppställd på Stora torget för tre dagar med visningar, föreläsningar och en längre workshop. Innehållet är ny och innovativ teknik

Utvecklingsrummet visar bland annat nya ljudkällor, ljus och styrsystem, transparenta skärmar, multitouch, videosynkronisering, digital signage, projektionsteknik och ett materialbibliotek.

-  Framtiden inom utställningsmediet handlar mycket om interaktivitet och det är sådana lösningar som vi visar här, säger projektledaren Kjell Eriksson.

Under workshopen kommer deltagarna bygga en variant av Tagtool mini. Grunden är ett ritplattesystem med tillhörande kontroller för att skapa bilder och animationer. Genom att spara och mixa bilder blir användaren en DJ i flytande färger och kreativa mönster.

Föreläsarna under de tre dagarna kommer från företag som Intercult, Touchtech och Interactive Institute och berättar om pedagogik, teknik, trender  och vad vi kan vänta oss för utställningar framtiden.

Pressvisning: tisdag 23 oktober klockan 16.30 - 17.30
Öppet rum för allmänheten: onsdag 24 oktober 16.30 - 17.30

Kommunikatör Tore Danielsson 0498-79 90 66
tore.danielsson@riksutstallningar.se