TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Tekos och Moderådets designpris till Elin Engström

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2011 11:25 CEST

Elin Engström fick Svenska Moderådets och Teko Sveriges textil och modeföretags stidpendium på 12 500 kr för sin kollektion ”Infatuated by the holy quest of growth” vid den årliga modevisningen på Textilhögskolan i Borås tisdagen en 31 maj. Helena Mellström, marknadschef för Svenska moderådet motiverar valet av pristagare så här:
“Stramt eller lekfullt. Den här kollektionens tema slår an många strängar. Det identitetslösa ibland, till och med lite anonym. Det centrala ordet andas en maskering. En uniform, ett skal. En tvångsdräkt? Med de rätta attributen markerar du en tydlig attityd, en rang. Makt. Men också fest. Sprunget ur herrgarderoben, men kan likväl få en feminin känsla. Trolla med tyger, material, silhuetter och färger och vi blir bedårade av utbudet. Det tvådelade som här blir en underbar ”kostym” helhet. Som Elin Engström själv säger i sin examenspresentation: ‘The suit, to suit something.”

Se bildspel från modevisningen: