CGI

Tele2 väljer Logica för implementation av Enterprise Data Warehouse-plattform

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 10:45 CET

Lösning för Data Warehouse och beslutsstöd ska förbättra Tele2’s effektivitet

Logica, Sveriges största it-tjänstföretag, har ingått ett ramavtal med Tele2, en av Europas ledande alternativa telekomoperatörer, om att implementera en internationell och företagsövergripande Enterprise Data Warehouse-plattform.

Enterprise Data Warehouse-plattformen innehåller även funktionalitet för beslutsstöd, vilket gör det möjligt för Tele2 att samla in och analysera information från kunddatabasen för att minska antalet tappade kunder, utveckla nya attraktiva erbjudanden och öka lönsamheten på varje kund. Dessutom kommer införandet av en ny gemensam plattform att resultera i minskade kostnader för support, utveckling och förvaltning.
Logica valdes för sin starka bakgrund från telekommunikationsbranschen och sin expertis inom lösningar för Data Warehouse och beslutsstöd.

-Detta är en mycket viktig affär för hela Logicakoncernen. Den är ett bevis på vår kompetens inom Data Warehouse och beslutsstöd i kombination med vår globala leveranskapacitet. Vi ser fram emot att fördjupa samarbetet med Tele2 ytterligare och stödja deras aggressiva globala expansion, säger Stefan Gardefjord, VD på Logica i Sverige.

Den nya plattformen bygger på teknik från IBM såsom InfoShpere, Cognos and DB2. Införandet är planerat att avslutas i fjärde kvartalet 2011.

Om Logica
Logica är ett ledande internationellt it-tjänstföretag. Företaget har 40 000 medarbetare varav cirka 5 500 i Sverige. Logica erbjuder verksamhetsinriktade konsulttjänster, integration och outsourcing av it- och affärsprocesser. Genom att arbeta nära våra kunder möjliggör vi förändringar som leder till ökad effektivitet och snabbare tillväxt. Med djup branschkunskap, hög it-kompetens och internationell leveransförmåga stärker vi våra kunders konkurrenskraft. Logica är noterat både på London-börsen och på Euronext i Amsterdam (LSE: LOG; Euronext: LOG). Mer information finns på www.logica.se

Presskontakter
Niklas Rosell, International Account Director, Logica, tel: +46 8 6710635, e-post: niklas.rosell@logica.com