Tele 5 AB

TELE5 FÖRVÄRVAR UIT

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2006 08:50 CET

Du kan se hela pressmeddelandet inkl. bifogade filer här: http://www.ngnews.se/default.asp?lngeditid=42496

Sveriges ledande leverantör av virtuella telefonväxlar, Tele5 Voice Services AB, har undertecknat en avsiktsförklaring om förvärv av Utmärkt IT Sverige AB, helhetsleverantör av virtuella IT-miljöer.

Förhandlingarna beräknas slutföras under mars månad.

Våra kunder efterfrågar i en allt större utsträckning en integrerad IT-lösning som är tillgänglig överallt både via web och mobil. Förvärvet av UIT ger oss denna möjlighet, säger Johan Flodin, vd på Tele5s dotterbolag Aphone.
Tillsammans med Tele5s etablerade tjänster skapas en kombination av tele och data som främjar unika paketlösningar med tonvikt på enkelhet, funktionalitet och trygghet.

Förvärvet av UIT tillför t ex funktioner som Push-mail, Exchange, MS Office som abonnemangstjänst. Då företagen därmed slipper dyrbara serverlösningar sänks IT-kostnaderna dramatiskt. Sammantaget kommer Tele5 nu att kunna erbjuda en oöverträffad totalprodukt, säger Ari Liukko vd Tele5.

Förvärvet förväntas redan under Q1 2006 bidra positivt till Tele5s resultat även utan hänsyn tagen till förväntade synergier och uppdaterad tjänstepaketering.

För mer information kontakta: Ari Liukko, VD Tele5, 0733-151515, ari@tele5.se www.tele5.se

För mer information kontakta: Ulrik Dahlerus , VD Utmärkt IT Sverige AB,, 0705-663745 , ulrik.dahlerus@utmarkt.se, www.utmarkt.se

Tele5 erbjuder webbaserade tjänster för virtuell telefonväxel, automatisk telefonist och kundtjänst samt ip-telefoni. Målgruppen är små och medelstora företag och organisationer. Tele5:s tjänsteerbjudande är unikt på marknaden och ger mycket lägre kostnader än en traditionell växellösning. Den egenutvecklade, skalbara tjänsteplattformen är patentsökt. Tele5 grundades 2001 av bolagets vd Ari Liukko. I juni 2005 noterades Tele5 på Nordic Growth Market NGM. www.tele5.se