Tele 5 AB

TELE5:S KÖP AV UIT KLART

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 08:57 CEST

Sveriges ledande leverantör av virtuella telefonväxlar, Tele5 Voice Services AB, har förvärvat Utmärkt IT Sverige AB, helhetsleverantör av virtuella IT-miljöer.

Förvärvet av UIT ger Tele5 tillgång till en beprövad IT-prenumerationstjänst som är tillgänglig överallt både via web och mobil. Prenumerationstjänster som tillförs är bl a Push-mail, Exchange, MS Office. Då företagen därmed slipper dyrbara serverlösningar sänks IT-kostnaderna dramatiskt.

Tillsammans med Tele5s etablerade tjänster skapas en kombination av tele och data som främjar unika paketlösningar med tonvikt på enkelhet, funktionalitet och trygghet.

Integrationen av bolagen och tjänsteutbudet har redan inletts och Tele5s försäljningskår har börjat sälja UIT:s tjänster.

Köpeskillingen är en kombination av kontanter och Tele5 aktier vid tillträdet den 1 april samt en tilläggsköpeskilling som och baseras på UIT:s resultat under 2006.

UIT har under Q1 2006 varit lönsamt och förväntas påverka Tele5s resultat positivt under 2006.

För mer information kontakta:
Ari Liukko, VD Tele5, 0733-151515, ari@tele5.se www.tele5.se eller Ulrik Dahlerus , VD Utmärkt IT Sverige AB, 0705-663745 , ulrik.dahlerus@utmarkt.se, www.utmarkt.se

Tele5 erbjuder nya tidens integrerade kommunikationslösningar med fokus på enkelhet, prisvärdhet och integration mellan telekom och data. Utbudet inkluderar webbaserade tjänster för virtuell telefonväxel, automatisk telefonist, ip-telefoni, mobil kommunikation samt hostade IT-tjänster. Målgruppen är små och medelstora företag och organisationer. Tele5:s tjänsteerbjudande är unikt på marknaden och ger mycket lägre kostnader än en traditionell växellösning. Tele5 grundades 2001 och noterades i juni 2005 på Nordic Growth Market NGM. www.tele5.se