Teleca AB

Teleca får utmärkelse som utvecklingspartner för en produkt som vunnit 2006 års ”Medical Design Excellence Awards®”

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2006 15:34 CEST

Teleca har ännu en gång fått en utmärkelse som utvecklingspartner för en produkt som vunnit ”Medical Design Excellence Awards”. MDEA är en pristävling inom den globala Life Science branschen som syftar till att uppmärksamma ingenjörer, vetenskapsmän och designers som är ansvariga för nya innovationer som väsentligt förbättrat hälso- och sjukvården. Teleca får utmärkelsen för sina utvecklingsinsatser av Axis-Shields Afinion™ AS100 Point of Care Analyser System.

Afinion™ AS100, världens mest avancerade instrument för in-vitro diagnostiska Point of Care tester, har tagits fram genom att kombinera Axis-Shields långa erfarenhet inom in-vitrodiagnostik med Telecas expertis inom instrumentutveckling. Instrumentet har ett lättförståligt användargränssnitt, ger snabba provsvar och är tillräckligt litet för att få plats på läkarens skrivbord.

– Denna utmärkelse är en stor ära och ett mycket välförtjänt erkännande till de forskare och ingenjörer som har utvecklat denna produkt, säger Olav Steines, VD på Axis-Shield PoC.

– Vi är stolta över att vara utvecklingspartner i detta projekt, Afinion™ AS100 är en produkt som varit möjlig att ta fram genom att driva teknikutvecklingen ett steg längre an vad som gjorts förut, säger Jonas Mann, affärsområdeschef för Life Science på Teleca.

2006 års vinnare i Medical Design Excellence Awards kommer att uppmärksammas vid en prisceremoni under mässan Medical Design & Manufacturing East Conference and Exposition, 7 juni 2006, som hålls i Jacob K. Javits Convention center i New York.

För ytterligare information, kontakta:
- Jonas Mann, affärsområdeschef Life Science, Teleca Sweden East,
mobil: 070 379 06 69
- Olav Steines, VD, Axis-Shield PoC, mobil: +47 90 05 12 19
- Johannes Rudbeck, informationschef, Teleca AB, mobil: 070 582 56 56

Teleca är ett världsledande konsultföretag som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Teleca hjälper sina kunder att förkorta utvecklingstider och att använda rätt teknik mer effektivt. Företaget består av ca 3 800 experter i 17 länder i Asien, Europa och Nordamerika. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se

Axis-Shield är en global tillverkare av in-vitro diagnostiska kit, med fokus på nya markörer inom kardiovaskulära-, reumatiska-, infektions- och alkohol-relaterade sjukdomar; diabetes, demens samt patientnära tester som möjliggör förbättrad patienthantering. Nyheter och företagsinformation finns tillgängligt på www.axis-shield.com samt www.axis-shield-poc.com.