Teleca AB

Teleca förser Intel PXA27x processorfamilj med Symbian OS och Series 60 mobiltelefonapplikationer

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 14:19 CEST

Teleca tillkännagav idag att man kommer leverera ledande Symbian OS och Series 60 kunskap för Intel® PXA27x processorfamilj, som riktar sig mot tillverkare som utvecklar mobiltelefoner, PDAs och andra mobila produkter. Denna nya teknik ger bättre prestanda för bl.a. 3D-spel och avancerad video samtidigt som den förbättrar batteritiden.

Samarbetet har möjliggjorts genom att Teleca nyligen utsetts till ett s.k. Symbian Independent Design House (IDH) och en s.k. Series 60 boutique. Med dessa avtal har Teleca möjligheten att för licenstagare av Series 60 utveckla referensplattformar och kompletta mobiltelefoner för GSM/GPRS, CDMA, WCDMA och kombinationer av dessa (multimode).

Teleca har använt sin expertkunskap till att utveckla en Series 60 lösning för Intels utvecklingsplattform, processorfamiljen Intel PXA29x. Teleca har integrerat applikationer som möjliggör högpresterande spel-, multimedia- och telefonifunktionalitet, baserat på Series 60 användargränssnitt och visat på styrkan och flexibiliteten hos Intel PXA27x plattformen. Series 60 plattformen är en programvara för mobiltelefoner som är optimerad för att fungera med operativsystemet Symbian OS och som Nokia licenserar till mobiltelefontillverkare.

– Vi är mycket glada över att arbeta med Intel gällande Symbian OS och Nokia Series 60. Vår status som Nokia Series 60 Boutique har gett oss möjligheten att utöka vår kompetens på XScale processorerna och globalt stödja mobiltelefonutveckling baserad på Xscale, säger John Cooper chef för affärssegmentet Smartphones på Teleca.

– Telecas lösning förser våra kunder med en unik möjlighet att skapa optimerade applikationer baserade på Symbian OS för vår Intel® PXA27x familj med Intel® Wireless MMX teknik, säger Mark Casey, marknadschef för Intels Cellular and Handheld Group. Kunder kan dra fördel av styrkan och prestandan hos Intel PXA27x processorn, medan konsumenter kommer att uppskatta en bättre användarupplevelse genom längre batteritid och utökade multimediamöjligheter.

För ytterligare information, kontakta:

Gällande Intel samarbetet: John Cooper, chef för affärssegmentet Smart Phones, Teleca, mobil: +44 7771 545174, john.cooper@teleca.com
Gällande Teleca koncernen: Johannes Rudbeck, Investor Relations Manager, mobil: 070 582 56 56
Teleca är ett internationellt IT-konsultföretag med fokus på FoU, som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Med djup kunskap om den senaste tekniken och betydande industriellt kunnande hjälper Teleca teknik- och programvaruintensiva kunder världen över att stärka sina marknadspositioner och förkorta sina utvecklingstider. Företaget har mer än 2 700 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se

Symbian utvecklar och licensierar Symbian OS, operativsystemet som är den internationella öppna industristandarden för avancerade mobiltelefoner. Symbian licensierar Symbian OS till världens ledande tillverkare av mobiltelefoner. Följande licenstagare av Symbian OS har tillverkat och annonserat Symbian OS-baserade mobiltelefoner: Arima, BenQ, Fujitsu för NTT DOCoMo FOMA, Motorola, Nokia, Panasonic, Sendo, Siemens, Samsung, och Sony Ericsson. Under 2003 såldes över 6,67 miljoner mobiltelefoner baserade på Symbian OS världen över och totalt tio miljoner fram till idag. Symbian har sitt huvudkontor i London, Storbritannien med kontor i USA, Europa och Asien. För ytterligare information om Symbian, vänligen besök www.symbian.com eller skicka ett e-mail till press@symbian.com