Teleca AB

Teleca förvärvar Rysslands ledande konsultföretag inom mobiltelefonutveckling

Pressmeddelande   •   Apr 11, 2006 08:48 CEST

Teleca har förvärvat Telma som är Rysslands ledande konsultföretag fokuserat på mobiltelefonutveckling. Telma har ca 825 medarbetare varav ca 775 ingenjörer och kommer att utgöra basen för Telecas lågkostnadsverksamhet inom mobiltelefonutveckling.

Telma är ett framgångsrikt konsultföretag med kunder såsom Motorola, Freescale, Esmertec, och McAfee. Omsättningen 2005 var 26 MUSD (200 Mkr) och resultatet efter finansnetto var cirka 7,5 MUSD (58 Mkr). Genomsnittlig omsättningstillväxten de senaste tre åren har varit cirka 65%. Telma startades 1991 och utnämndes 2004 till Rysslands näst snabbaste växande programvaruutvecklingsföretag.

– För att förbli en globalt ledande aktör inom programvara för mobiltelefoner är det väsentligt att Teleca kan erbjuda en substantiell lågkostnadskomponent till kunderna. Genom förvärvet av Telma finns 36% av Telecas anställda inom mobiltelefonområdet i lågkostnadsländer där tillväxten beräknas bli högre än i högkostnadsländer, säger Dag Sundström, koncernchef i Teleca. Telma är kända för att erbjuda mycket bra kvalitet till bra priser och är bland annat certifierade enligt SEI CMM nivå 5. Telmas konsulter bedöms ha en kompetensnivå jämförbar med Telecas.

– Vi ser med stor tillförsikt fram emot samarbetet med Teleca. Genom och kombinera våra styrkor kommer vi att kunna förbättra tillväxt och lönsamhet, säger Valery Kalachev, VD på Telma. Teleca har en fantastik teknikhöjd och inte minst en bra relation till alla de största telefontillverkarna i världen. Genom att kombinera detta med vår möjlighet att leverera komplicerade mobilprojekt till ett mycket konkurrenskraftigt pris blir möjligheterna mycket stora.

Telma har sin verksamhet i Nizhny Novgorod, som är beläget 450 km öster om Moskva. Nizhny Novgorod är Rysslands fjärde största stad med flera tekniska universitet och ett flertal IT-bolag. Kostnadsnivån i Nizhny Novgorod är betydligt lägre än i Moskva eller S:t Petersburg.

Gällande ekonomisk information, se särskild pressinformation utsänd i anslutning till denna information.

För mer information, se www.telma.ru

För ytterligare information, kontakta:
- Dag Sundström, VD, Teleca AB, mobil: 070 511 64 58
- Christian Luiga, ekonomi- och finansdirektör, Teleca AB, mobil: 070 375 1604
- Johannes Rudbeck, Informationschef, Teleca AB, mobil: 070 582 56 56

Teleca är ett världsledande konsultföretag som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Teleca hjälper sina kunder att förkorta utvecklingstider och att använda rätt teknik mer effektivt. Företaget består av ca 3 800 experter i 17 länder i Asien, Europa och Nordamerika. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se