Teleca AB

Teleca levererar planerings- och kvalitetssystem till Astra Tech

Pressmeddelande   •   Okt 30, 2003 15:12 CET

Benima, en del av Telecakoncernen, har av Astra Tech fått i uppdrag att leverera planerings- och kvalitetssystem för Astra Techs tillverkning av kateter. Det totala ordervärdet är ca 6 Mkr.

Astra Tech utökar sin produktion i Mölndal. I samband med denna utbyggnad kommer nya avancerade system för styrning och kvalitetssäkring av produktionen att installeras.

Benima har fått ansvar för utveckling och installation av dessa system. Systemen skall integreras med befintligt affärssystem och kommer att hantera all produktionsadministration. Det nya planeringssystemets utformning kommer att ge en produktion med minskad störningskänslighet, ökad flexibilitet och förbättrad tillgänglighet. Benima ansvarar också för vidareutveckling av kvalitetssystemet så att kvalitetsdata och spårbarhet ska kunna rapporteras elektroniskt och uppfylla kraven enligt amerikanska Food and Drug Administrations direktiv för kvalitetssäkring, FDA 21 CFR part 11.

- Det här projektet kräver ett mycket nära samarbete med leverantören. Vi har goda erfarenheter av Benima sedan tidigare och deras koncept för planeringssystem ligger helt i linje med vår strävan att integrera informationsflödena i produktionen, säger Stig Olausson, projektledare på Astra Tech.

- Genom att integrera information från administration och produktion, kommer Astra Tech att avsevärt kunna höja effektiviteten i hela kedjan från order till leverans. Samtidigt säkerställer Astra Tech att de mycket höga kvalitetskrav som ställs på dem av FDA uppfylls. Det nya uppdraget från Astra Tech stärker vår position på marknaden och bekräftar vår syn på en positiv utveckling inom läkemedelsindustrin i Sverige, säger Per Magnusson, VD på Benima SydVäst AB.

För ytterligare information, kontakta:
* Per Magnusson, VD på Benima SydVäst AB, mobil + 46 706 76 64 26.

Teleca is an international consulting company developing and applying advanced technology. The company's business concept is to strengthen the customers' market position and time to market. Teleca builds and integrates solutions for technology and software intensive customers worldwide. Core values are honesty, reliability and hard work. The company has more than 2,600 employees with operations in 15 countries in Asia, Europe and USA. Teleca is quoted on the Attract40 list of Stockholmsbörsen (Stockholm stock exchange). www.teleca.com

Astra Tech AB is a company in the AstraZeneca Group. Head Office with R&D and manufacturing is located to Mölndal, Sweden. Astra Tech has Market Companies in 14 countries. Astra Tech develops, manufactures and markets medical implants and advanced healthcare devices within the areas Urology, Dental, Radiology and Surgery.