Teleca AB

Teleca tecknar avtal med stor kinesisk mobiltelefontillverkare

Pressmeddelande   •  Jun 18, 2003 09:00 CEST

Teleca och Legend, Kinas ledande leverantör av konsumentelektronik, har tecknat ett licensavtal gällande Telecas programvara för mobiltelefoner, Obigo. Till en början kommer Legend att använda Telecas browser-lösning i mobiltelefonen G820.

Legend började tillverka mobiltelefoner i juni 2002. Telefonerna som säljs under varumärket Lenovo har blivit mycket väl mottagna på marknaden. Marknadspotentialen för mobiltelefoner i Kina är mycket stor. Avtalet väntas leda till vidare samarbete mellan Teleca och Legend.

– Obigo är konstruerat för dagens och framtidens mobiltelefoner, säger Mr. Liu Zhijun. Vi behöver en webbläsare för framtiden med hög funktionalitet och kvalitet samt stöd för den nya G820-telefonen.

– Vi är mycket nöjda med licensavtalet och är glada över att på detta sätt bli erkända av en framträdande mobiltelefontillverkare på den snabbt växande kinesiska marknaden, säger Joakim Nydemark, VD för Teleca Mobile Technologies. Avtalet kommer att stärka vår ställning som den ledande leverantören av applikationsprogramvara för mobiltelefoner.

Telecas programvarupaket Obigo (tidigare AU Mobile Suite) är den mest ansedda programvaran för nästa generation mobiltelefoner. Obigo gör det bland annat möjligt att surfa, skicka meddelanden och hantera mediainnehåll med mobiltelefoner.

För ytterligare information, kontakta:

Joakim Nydemark, VD ,Teleca Mobile Technologies, tel. +46 46 32 71 43,
mobil +46 706 35 16 09

Legend Group Limited
Angela Lee Tel: +852 2516 4810
Celine Chan Tel: +852 2516 4845
E-mail: cmk@lenovo.com

Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 500 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se

Obigo är en världsledande programvara för mobiltelefoner och andra mobila enheter. Produktfamiljen baseras på öppna standarder och innehåller applikationer som inkluderar browsing, meddelandehantering, content management och säkerhet. Applikationerna läggs i ett ramverk, Obigo Framework, som är oberoende av operativsystem, hårdvara och bärarteknologi. Arkitekturen möjliggör enkel integration av ytterligare applikationer, som t ex spel. www.obigo.com
Obigo är ett varumärke ägt av Teleca.

Legend är ett mångsidigt teknikföretag som erbjuder avancerade IT-produkter och tjänster. Från datorkonstruktion till Internettjänster, från tillverkning av IT-komponenter till företags IT-lösningar, Legend följer hela tiden vad människor önskar sig av högteknologi:
Legend har funnits sedan 1984 och är redan en legend i sig själv i Kina. För sjätte året i rad har Legend sålt flest datorer i Kina, och för tredje året i rad har man lyckats med samma sak i Asien- och Stillahavsregionen (med undantag för Japan). Med fler än 10 000 anställda är Legend ett mångsidigt high-tech företag och har rankats som etta bland de 100 största kinesiska elektronikföretagen såväl år 1999 som år 2000. Legend är noterat på Hong Kong-börsen sedan år 1994 och utgör en betydande beståndsdel av Hang Seng-indexet.
Den kinesiska marknaden erbjuder enorma möjligheter. Legends dominerande ställning på marknaden är en bra grogrund för framtida affärsmöjligheter och expansion. Den 28 april 2003 ändrade Legend sin logotype till för att såväl synliggöra koncernens stora bredd som att grundlägga expansionen på utländska marknader. Den nya logotypen representerar ett "innovativt Legend", som omfattar fyra viktiga attribut, nämligen "pålitlighet", "innovation & energi", "professionalism" och "enkelhet". I framtiden hoppas Legend bli ett högteknologiskt och serviceinriktat internationellt företag. För ytterligare information, besök www.lenovo.com