Teleca AB

Teleca utvecklar lösning till Optimus som kommer att öka användandet av multimediatjänster

Pressmeddelande   •  Jun 26, 2003 09:06 CEST

Teleca har utvecklat en lösning för den portugisiska mobiloperatören Optimus, som gör det möjligt att snabbt och enkelt modifiera användargränssnittet i kundernas mobiltelefoner. Optimus kan därmed anpassa telefonerna så att kunderna hela tiden kommer åt nya multimediatjänster direkt från telefonens startsida i takt med att de lanseras.

Optimus lanserade nyligen en ny multimediaportal, Optimus Zone, för sina kunder. Portalen innehåller informations- och underhållningstjänster som kombinerar video, bild, ljud och text. Portalens framgång bland användarna beror till stor utsträckning på användargränssnittets utseende i telefonen samt lättillgängligheten.

Telecas lösning gör det möjligt för operatören att skräddarsy det grafiska gränssnittet i mobiltelefonen för att på så sätt underlätta åtkomsten av multimediatjänster. Lösningen gör det även möjligt för operatören att kontinuerligt vidareutveckla tjänster och enkelt uppdatera kundernas telefoner med dessa. Optimus är en av de första operatörerna i världen att lansera tjänster enligt denna modell.

Lösningen bygger på att en liten applikation installeras i telefoner med Symbians operativsystem. Applikationen utökar telefonens huvudmeny och lägger till en portalsida lokalt i telefonen som leder direkt till de olika tjänster som operatören erbjuder. Sidan i telefonen får samma grafiska utseende som det på Optimus Zone, vilket gör att telefonanvändaren slipper hantera komplicerade tekniska inställningar och adresser. Användaren kan även anpassa sidans utseende enligt sina egna önskemål.

Optimus förinstallerar idag applikationen i nya Symbian-telefoner. För kunder som redan har en Symbian-telefon är det enkelt att ladda ner och installera applikationen via telefonens browser.

– Detta är ytterligare ett bevis på Optimus framträdande roll på den portugisiska marknaden, säger Miguel Almeida, marknads- och försäljningschef på Optimus. Vi vill förse våra kunder med de bästa produkterna och vi vet hur vi ska åstadkomma det. Vi måste erbjuda enkla, användarvänliga och intuitiva produkter som Optimus Zone. Vi ville göra något annorlunda och helt nytt och i Teleca fann vi rätt partner för att uppnå denna utmaning.

– Vi åtog oss med stor glädje det utmanande uppdraget att på mycket kort tid lansera en innovativ lösning för att öka användandet av tjänsterna på Optimus Zone. Den färdiga lösningen är banbrytande eftersom den för första gången gör det möjligt för en operatör att själv lägga in sina egna tjänster i telefonernas menyer, säger Roger Carlhammar, Senior Vice President för Teleca International Operations. Vi ser fram emot ett fortsatt långsiktigt samarbete kring multimediatjänster med Optimus och vi har för avsikt att replikera denna framgång i andra europeiska länder.

För ytterligare information, kontakta:

Roger Carlhammar, Senior Vice President, Teleca International Operations,
mobil +46 702 679 419
Isabel Borgas, Public Relations Director på Optimus, telefon: +351 93 100 2020,
fax: +351 93 100 2204, e-post: relacoes.publicas@optimus.pt
Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 500 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se

Om Optimus
Denna portugisiska mobiloperatör har sedan sin start 1983 vuxit gradvist på den portugisiska marknaden. Vid slutet av första kvartalet 2003 hade Optimus en marknadsandel på 22,4 % med fler än 2,1 miljoner kunder. Genom att systematiskt lansera innovativa produkter och tjänster på den portugisiska marknaden är Optimus ledande inom kommersiellt och tekniskt nyskapande. För ytterligare information vänligen besök Optimus webbsida, www.optimus.pt.