Teleca AB

Teleca utvecklar mobil multimediaterminal till IXI Mobile Inc.

Pressmeddelande   •  Nov 14, 2003 10:49 CET

Teleca har fått ett uppdrag att utveckla en referensdesign för en mobil multimedia-terminal åt USA-baserade IXI Mobile, Inc. som skall användas av deras kunder. Multimediaterminal beräknas vara färdig för lansering under första kvartalet nästa år.

Telecas uppdrag omfattar ansvaret att ta fram en referensdesign och producera den första serien av multimediaterminalen. Teleca kommer själva att stå för elektronisk hårdvarudesign. I helhetsuppdraget ingår också att ansvara för hantering av industriell och mekanisk design och sätta produkten i produktion.

Multimediaterminalen som gör det möjligt att chatta, skicka e-post och SMS i realtid är tänkt att användas i ett s.k. PAN, Personal Area Network. Ett PAN är ett personligt trådlöst nätverk som kopplar samman flera mobila enheter, som exempelvis klockor, pennor, telefoner, chatboard, spel och kameror. Uppkopplingen till nätet kombinerar mobila standarder som GSM, GPRS och CDMA och kortdistansstandarder som Bluetooth och WiFi.

- Teleca är ansett som världsledande inom utveckling av Mobile Devices och är erkända för att utveckla lösningar med mycket kort tid till marknad. Vi är mycket glad att ha Teleca som partner i utvecklingen av detta nya mobila koncept, säger Amit Haller, VD på IXI Mobile Inc.

- IXI:s PMG mjukvara är ytterligare ett framsteg i den mobila teknologin. Uppdraget från IXI är ett bevis på Telecas styrka att erbjuda avancerade tekniska lösningar hela vägen från utveckling till lansering. Tack vare vår långa erfarenhet inom Mobil Devices har vi kunnat erbjuda IXI en lösning, som gör det möjligt för dem att snabbt komma ut med multimediaterminalen på marknaden, säger Jörgen Simonsson, Affärsutvecklare på Teleca Systems.

För ytterligare information, kontakta:
· Jörgen Simonsson, Affärsutvecklare, Teleca Systems AB,
mobil 0703 791 054
· Paul Stewart/Martin Smith, Sonus PR
+ 44 20 703 103 05

Teleca är ett internationellt konsultföretag som utvecklar och tillämpar avancerad teknik. Företagets affärsidé är att stärka kundernas marknadsposition och korta deras utvecklingstider. Teleca utvecklar och integrerar lösningar för teknik- och programvaruintensiva kunder över hela världen. Kärnvärden är ärlighet, pålitlighet och engagerat arbete. Företaget har mer än 2 600 anställda med verksamhet i 15 länder i Asien, Europa och USA. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se

IXI Mobile, Inc. tillhandahåller helhetslösningar inom mjukvara som möjliggör en ny kategori av handburna enheter, inklusive Personal Mobile Gateway (PMG(TM)) och smidiga handburna enheter. Med IXI software blir det möjligt att introducera en rad smidiga och funktionsoptimerade handburna enheter med rimliga priser som tillgodoser konsumenternas behov och livsstil. Tillverkare och operatörer kan därför erbjuda sina kunder en ny typ av handburna enheter och tjänster som kan utvecklas till en bråkdel av den tid och kostnader som krävs för att utveckla dagens mobiltelefoner eller allt-i-en enheter. För mer information, se www.ixi.com.