innovaphone nordic AB

Telecom Italia väljer innovaphone – Öppnar för Nordiska samarbeten

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2006 11:38 CET

Framgångarna fortsätter för det ledande IP-telefonibolaget innovaphone. Nyligen godkände Telecom Italia hela innovaphones sortiment som nu ingår i Telecom Italias prislista. Med det nya avtalet ser innovaphone också stora möjligheter att växa på den Nordiska marknaden.

– Samarbetet är en stor framgång för innovaphone och ett mycket tydligt bevis på kvalitén i vårt erbjudande. Med Telecom Italia har vi en mycket stark referens när vi bearbetar Norden. Nu är det upp till de Nordiska operatörerna att fatta mod och följa Telecom Italias goda exempel, säger Michael Zinsmeister, Nordenansvarig för innovaphone.

Med innovaphones produkter i Telecom Italias portfölj tas ett stort steg i utvecklingen av den italienska marknaden enligt innovaphones Italienchef, Klaus Wallnöfer:

– Enskilda specifikationer för italienska marknaden togs med i beräkningen under produktutvecklingen; våra enheter är utrustade med de specialfunktioner som krävs här. Våra erfarenheter i Italien de senaste åren med marknadsutvecklingen utgör bevis på riktigheten av beslutet vi tog i början om att koncentrera oss på IP-telefoni. Ur teknisk synpunkt är innovaphones IT-lösningar ledande; Telecom Italias beslut bevisar detta.

Som en av innovaphones fyra distributörer i Italien, har VConnect följt innovaphone genom de olika stegen för att godkännas av Telecom Italia. VConnect är nu exklusiv leverantör av innovaphones IP-telefonilösningar till Telecom Italia. Francesco Janniello är chef för VConnect i Milano och han ser många möjligheter till ett nära samarbete med innovaphone.

– Vi insåg omedelbart värdet av innovaphones produkter. Ur teknisk synpunkt är de utan tvekan överlägsna andra tillverkare på dagens marknad. Det finns många skäl som övertygat oss om innovaphones lösningars överlägsenhet, bland annat uppfyllandet av standarderna SIP och H.323/H.450 - en garanti för en flexibel och problemfri integrering av IP-telefoniprodukterna i nuvarande VoIP-miljöer.

Francesco Janniello berättar vidare om företaget:

– VConnect är ett ungt och dynamiskt företag med 20 års erfarenhet inom telekommunikationsbranschen. Vi är stolta över att innovaphone förlitar sig på oss när det gäller att exklusivt sälja produkterna till Telecom Italia.

Nya marknader och perspektiv håller definitivt på att uppenbara sig för båda företagen i och med inlemmandet i Telecom Italias produktportfölj, vilket både Klaus Wallnöfer och Francesco Janniello håller med om.

– Det är naturligtvis en intressant utmaning som kräver ett nära samarbete, vilket vi gärna står till tjänst med. Vi har allt som behövs.

Kontakt:

Michael Zinsmeister

Nordenansvarig

innovaphone nordic AB

tel: 0381-174 00

mob: 070-634 10 79

e-post: mz@innovaphone.com

webb: www.innovaphone.com

innovaphone nordic AB är dotterbolag till det tyska innovaphone AG och erbjuder det senaste inom IP-telefoni. Jämfört med tillverkare av traditionella telefonväxlar och nätverksleverantörer, koncentrerar sig innovaphone huvudsakligen på utveckling, produktion och distribution av IP-telefonilösningar.

Företaget är en av få som implementerar ren IP-telefoni utan kompromisser. Samtliga VoIP-lösningar från innovaphone stödjer oberoende standards som SIP och H.323. Detta garanterar fullt ut samtliga fördelar med IP-telefoni – så som flexibilitet, effektivitet och säker investering.

Under flera års intensiva utvecklingsarbete, skapade innovaphone en produktportfölj på högsta teknologiska nivå. Den första VoIP-Gatewayn (IP400) lanserades 1998, ett år efter att företaget grundades. Sedan lanserades även VoIP-Gatewayn IP3000 i januari 2000 och första IP-telefonen IP200, 2 månader senare. Kärnprodukten är IP-växeln - innovaphone PBX.

innovaphone AG grundades 1997 av fem pioniärer med ISDN bakgrund. Företagets huvudkontor ligger i Sindelfingen (Tyskland). Närmare 50 anställda finns på olika kontor i Sindelfingen (Headquarter), Hanover (Training Center), Berlin, Bozen, och Eksjö.

innovaphones produkter säljs idag i alla Europeiska länder. Några exempel på företag som använder sig av innovaphones VoIP-produkter är: Tallink, Power Elektro, Dresdner Bank, VW-Training Centre, Universitet Bremerhaven, Baltika Group, Flinkenberg.