TelecomCity, Karlskrona

TelecomCity arrangerar spännande möte mellan banker, operatörer och tjänste- utvecklare inom mobila betalningar

Pressmeddelande   •  Sep 03, 2012 10:13 CEST

I dagens samhälle blir mobilen, inte plånboken, allt viktigare för att göra affärer. Den 13 september samlas banker, operatörer och tjänsteutvecklare på Catwalk 12 i Karlskrona för att diskutera utvecklingen inom mobila betalningar. En utveckling som har nått seriösa lösningar under 2012 tack vare stora satsningar och stor efterfrågan.

Edvind Nygaard, Business Development Manager Mobile Payment, Swedbank, kommer att berätta om Swish - bankernas gemensamma lösningar på mobilbetalningar. Men det finns andra aktörer än bankerna som vill in på marknaden. Bankerna får konkurrens från bland annat mobiloperatörerna. De fyra största svenska mobiloperatörerna har lanserat ett unikt samarbete inom mobila betalningar med tjänsten Wywallet. Johan Rangevad, tf VD på WyWallet, finns naturligtvis representerad.

Izettle är en fristående mobil lösning för iphone och Android. Sverker Ingre, Director Nordic Countries iZettle, Lars Arvidsson, Head of Global Sales Ericsson M-Commerce kommer dessutom att finnas på plats för att berätta om deras satsningar inom området. Maciej Strama CEO för spännande nykomlingen Mobuylr kommer att presentera sin M2M-lösning som har tagit mobila betalningar till en ny nivå.

Efter sina föreläsningar kommer talarna att mötas i en paneldiskussion.

Mobil identitet och säkerhet är ett närbesläktat område som belyses av Pär Hägerö, teknisk chef på Nexus, Per-Ola Carlsson CEO och Mats Karlsson CTO, Wireless Independent Provider samt Jenny Strömberg CEO på Inquso.

Ta del av hela programmet för Catwalk12 på: http://www.telecomcity.se/catwalk-devcon-12/catwalk-program/

Affärseventet Catwalk arrangeras för sjunde året i rad av TelecomCity, affärsnätverk och innovationsmiljö bestående av cirka 50 branschledande företag till exempel Ericsson, Telenor och en mängd innovativa produkt- och tjänsteföretag. I nätverket ingår även Karlskrona kommun och Blekinge Tekniska Högskola. I Företagen i TelecomCity har utvecklat mobila lösningar och trådlösa tjänster sedan tidigt 90-tal och fokus ligger inom Internet of Things, Cloud och Mobile Payments. Catwalk som vänder sig till ledande aktörer, utvecklare och kunder från ICT-branschen har blivit en populär mötesplats för att nätverka, inspirera och diskutera mobila tjänster och branschens utveckling i stort. Årets event arrangeras i Karlskrona den 12-13 september.

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.