TelecomCity, Karlskrona

TelecomCity planerar en rad investerarträffar. Uppskattad första träff hölls under Catwalk10.

Pressmeddelande   •   Sep 28, 2010 14:27 CEST

Under TelecomCitys affärsevent Catwalk 10 som hölls i Karlskrona 22 - 23 september anordnades en investerarträff där fyra företag presenterade sina affärsidéer och sitt behov av kapital för en panel bestående av sex representanter från olika riskkapitalfonder.

Syftet med aktiviteten var att stödja tillväxt i nystartade, innovativa företag genom att dels ge möjlighet att synas inför flera investerare samtidigt och dels, genom coachning, få stöd i att ta fram så bra presentationer som möjligt. En generalrepetition genomfördes under veckan innan inför en panel av erfarna entreprenörer med vana att presentera inför investerare.

- Även om varje affärsupplägg är unikt så finns det ett antal saker som investerare lyssnar efter i sådana här presentationer" menar Johan Sandberg som stod som arrangör av aktiviteten. "Det gäller att fånga investerarens intresse samtidigt som de väsentliga områdena täcks. Genom att vi som gått igenom processen många gånger delar med oss av våra erfarenheter ökar vi sannolikheten att nystartade företag får det kapital de behöver för att klara sin tillväxtresa och det tjänar vi alla på.

Investerarna var mycket nöjda med aktiviteten och redan direkt efter presentationerna var djupare diskussioner igång mellan flera av företagen och en eller flera investerare.

- Vi fick lyssna på flera spännande företag", säger Mats Lindoff, grundare och partner i riskkapitalfonden EMA Technology. "Jag uppskattade den höga kvalitet som presentationerna höll. Det gör vårt jobb som investerare enklare och roligare.

Ytterligare investerarträffar planeras nu under närmsta året och diskussioner förs redan med flera företag som är intresserade av att delta.

För mer information om projektet, kontakta:
Johan Sandberg, johan.f.sandberg@hotmail.com,  0708 576 470

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.