TelecomCity, Karlskrona

TelecomCity stöttar nätutbildning om Internetföretagande

Pressmeddelande   •  Jun 18, 2013 09:34 CEST

För andra året i rad är Karlskrona med och stöttar Startitup och internetföretagande i regionen. Denna gången är det kompetensklustret och företagsnätverket TelecomCity som står för stöttningen. Utbildningen - Startitup - är helt gratis och har redan över 550 deltagare. Med det är inte försent att anmäla sig. Efter den 10 veckor digitala kursen är deltagarna igång med sitt företag. Inga förkunskaper krävs.

Varje vecka får man ett mail med inspiration, idéer och uppgifter. Kursen fokuserar på såväl ehandel som andra typer av internetföretagande. På endast ett par timmar per vecka kan man ha sitt företag igång efter sommaren, vare sig man sitter på en strand i Bali eller på ett kontor i Blekinge.

Förra året deltog runt 80 personer från Karlskrona med omnejd och i år hoppas man på ännu fler Internetföretagare i regionen. Startitup startades 2012 av entreprenören och internetföretagaren
Marlena Batist och hade förra året totalt 1350 deltagare från hela Sverige.

- Kostnaden är nära noll för att starta ett företag idag, tack vare internet. Med Startitup hoppas vi att fler ser detta som en möjlighet, säger Marlena Batist och fortsätter:

- Det spelar ingen roll vart man sitter, vart man kommer ifrån eller vilka förkunskaper man har. Med Startitup hoppas jag att vi tagit bort alla barriärer för entreprenörskap, så att det bara är viljan som sätter gränserna.

TelecomCity arbetar för att främja tillväxt i kommunen, regionen och i ICT branschen i stort. Det gör man bland annat genom att stötta nyföretagsamhet.

- Vårt hjärta klappar lite extra för ”mobila arbetssätt” som företagen i TelecomCity har varit med att utveckla sedan början av 90-talet . ”Startitup” är en insats vi med glädje stöttar eftersom internet erbjuder så många fördelar för nystartsföretaget när det kommer till uppbyggnad av marknad och
marknadskommunikation. Alla tjänar på att förstå hur de kan nyttja kraften i denna marknadskanal  säger Veronica Söderström, Marknadsansvarig TelecomCity

Startitup börjar den 23e juni och pågår i 10 veckor. Initiativet stöttas av bland annat Telecom City, Studiefrämjandet, SCA Forest Products och Wingefors Invest.

För mer information, kontakta gärna:

Startitup
Marlena Batist
marlena@startitup.se
0760-19 19 82

TelecomCity
Veronica Söderström
veronica.soderstrom@telecomcity.se
0733-61 57 74

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.