Telelogic AB

Telelogic tecknar licensavtal med brittiska mediajätten BSkyB

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2003 11:40 CEST

- BSkyB inför Telelogic SYNERGY i sin IT-infrastruktur för att hantera löpande processförbättringar -

Telelogic (O-listan/TLOG) har tecknat ett licensavtal med satellit-tvkoncernen British Sky Broadcasting (BSkyB). Avtalet tecknas för en femårsperiod och innebär att BSkyB inom ramen för Telelogics brittiska Lifecycle Partner Program (LPP) inför Telelogics
ändrings- och konfigurationshanteringsverktyg Telelogic SYNERGY som standardverktyg i sina utvecklingscentra. Med avtalet får BSkyB även en flexibel tillgång till Telelogics övriga produkterbjudande. BSkyB får därmed möjlighet att förbättra stödet för sin nuvarande IT-infrastruktur och att effektivare kunna förbereda framtida förbättringar av utvecklingsprocesserna. På kundens begäran uppges ej ordervärdet.

"BSkyB hanterar den största delen av utvecklingen inom den egna organisationen," förklarar Chris Donald, Environment Manager, BSkyB. "Detta innebär att vi har ett stort antal projekt som löper samtidigt. Efter att ha genomfört en utvärdering av ett antal olika ledande ändringshanteringsverktyg valde vi SYNERGY för att användas i hela vår brittiska IT-infrastruktur. Vi är övertygade om att detta kommer att möjliggöra en samlad syn på vår utveckling, ge oss bättre kontroll över alla projekt och leda till omedelbara kvalitetsförbättringar."

Avtalet visar även på BSkyBs ambition att löpande förbättra flera av sina utvecklingsprocesser. "Vi är fast beslutna att ständigt förbättra vår produktkvalitet," enligt Donald. "Följaktligen är vi måna om att optimera processer som stödjer produkternas totala utvecklingslivscykel. Med tillgång till Telelogics produkterbjudande har vi flexibiliteten att kunna introducera annan funktionalitet som exempelvis kravhantering och visuell modellering i takt med att vi behöver dem. "

Lifecycle Partner Program har tagits fram som ett forum för nyckelkunder inom några av Telelogics nyare kundsegment i Storbritannien, exempelvis transport-, finans-, IT- och media. De kunder som deltar i programmet erbjuds en flexibel tillgång till Telelogics teknologi och support och de får även möjlighet att påverka framtida tekniska innovationer.

Med detta program ingår BSkyB ett nära strategiskt samarbete med Telelogic. "Detta avtal ger oss en stabil teknisk plattform och dessutom insyn i den senaste utvecklingen inom industrin," sade Donald. "Det medför till exempel att när vi tittar på att framöver uppnå olika kvalitetsstandarder, som exempelvis ITIL och CMM, så är vi redan mycket väl positionerade."

"Med ett stort antal utvecklingsprojekt som sker parallellt i en organisation är det nödvändigt att ha de bästa verktygen på plats för att hantera olika versioner av produkterna och ändringar av dessa under produkternas livscykel," sade Anders Lidbeck, koncernchef och VD för Telelogic. Vi är positiva till att med dagens avtal få samarbeta med BSkyB för att förbättra deras utvecklingsprocesser genom användningen av Telelogic SYNERGY, med tillgång även till andra Telelogic verktyg."

Om BSkyB
British Sky Broadcasting Group (BSkyB) har mer än 17 miljoner tittare bland 6,8 miljoner hushåll med tillgång till det stora TV-utbudet via Sky digital, Storbritanniens största och mest populära digital TV- plattform. Utöver erbjudandet av mer än 400 TV-kanaler, erbjuder Sky digital, som lanserades i oktober 1998, ett brett utbud av innovativa och interaktiva tjänster som ger tittarna möjlighet att skicka e-mail, handla, spela spel, hantera finansiella tjänster mm - allt via TVn. BSkyBs egna kanaler, som Sky News och Sky Sports är tillgängliga för ytterligare 5,4 miljoner hushåll i Storbritannien och på Irland via kabel-tv och digital jordbunden sändning.

Om Telelogic (O-listan/TLOG)
Telelogic är den ledande globala leverantören av lösningar för utveckling av avancerade system och programvara. Telelogics integrerade programvaruverktyg och tillhörande konsulttjänster hjälper kunderna att automatisera hela sin utvecklingsprocess. Därigenom blir utvecklingen av system och programvara snabbare, mindre personalkrävande, kostnadseffektivare samt mer tillförlitlig. Telelogics produkter bygger på en öppen systemarkitektur och standardiserade språk, vilket gör att produkterna även fungerar tillsammans med tredjepartslösningar. Telelogic är aktivt involverade i att forma framtiden för avancerad
system- och programvaruutveckling genom att delta i industriorganisationer som 3GPP, ETSI, INCOSE, ITU-T, MOST, OMG m fl.

Med huvudkontor i Malmö har bolaget idag kontor i 17 länder runt om i världen. Den globala kundbasen innefattar bl a Alcatel, BAE SYSTEMS, BMW, Boeing, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Nokia, Philips, Siemens och Thales. För mer information besök www.telelogic.com.

Kontaktperson:
Fredrik Sjöholm, Director