Telelogic AB

Telelogic tecknar större licensavtal med brittisk mobiloperatör

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2003 09:19 CEST

Telelogic (O-listan/TLOG), har tecknat ett licensavtal värt 13,4 MSEK (1,45 MEuro) med en större mobiltelefonoperatör med huvudkontor i Storbritannien. Som del av avtalet, som tecknades den 30 juni, kommer kunden att införa ett antal produkter från Telelogic, inklusive det ledande kravhanteringsverktyget Telelogic DOORS och den senaste versionen av Telelogics utvecklingsverktyg, Telelogic TAU Generation2. Avtalet omfattar även tjänster för att underlätta införandet av produkterna samt ett års support och underhåll av licenserna.

"En fortsatt tillväxt på den mobila telekommarknaden och vikten av en ökad intäktsström från varje enskild kund är en utmaning för mobiloperatörerna. Att komma ut först på marknaden med högkvalitativa produkter är avgörande för att uppnå detta. Men samtidigt måste naturligtvis kostnaderna pressas och resurserna minskas. Telelogic DOORS hjälper kunden att nå dessa mål genom att förbättra utvecklingsprocessen och genom att ge bättre överblick, spårbarhet och rapportering av kravrelaterad information." säger Anders Lidbeck, Koncernchef och VD för Telelogic.

"Det är tydligt att det på den starkt konkurrensutsatta marknaden för mobilkommunikation finns ett ökat behov av verktyg som hanterar krav, möjliggör återanvändning av komponenter och säkerställer att milstolpar och kvalitetskrav hålls genom hela utvecklingsprocessen," avslutar Lidbeck.

Telelogic DOORS är det världsledande kravhanteringsverktyget enligt nyligen publicerade rapporter från industrianalytikerna META Group, Standish Group och Yphise. DOORS möjliggör för användaren att samla, spåra och hantera alla krav i ett utvecklingsprojekt.

Om Telelogic (O-listan/TLOG)
Telelogic är den ledande globala leverantören av lösningar för utveckling av avancerade system och programvara. Telelogics integrerade programvaruverktyg och tillhörande konsulttjänster hjälper kunderna att automatisera hela sin utvecklingsprocess. Därigenom blir utvecklingen av system och programvara snabbare, mindre personalkrävande, kostnadseffektivare samt mer tillförlitlig. Telelogics produkter bygger på en öppen systemarkitektur och standardiserade språk, vilket gör att produkterna även fungerar tillsammans med tredjepartslösningar. Telelogic är aktivt involverade i att forma framtiden för avancerad system- och programvaruutveckling genom att delta i industriorganisationer som 3GPP, ETSI, INCOSE, ITU-T, MOST, OMG m fl.

Med huvudkontor i Malmö har bolaget idag kontor i 17 länder runt om i världen. Den globala kundbasen innefattar bl a Alcatel, BAE SYSTEMS, BMW, Boeing, DaimlerChrysler, Deutsche Bank, Ericsson, General Motors, Lockheed Martin, Motorola, NEC, Nokia, Philips, Siemens och Thales. För mer information besök www.telelogic.com.

Kontaktpersoner:
Catharina Sundelin, VP Corporate Communications Fredrik Sjöholm, Director Investor Relations
Telelogic AB Telelogic AB
Tfn: 040-17 47 30 Tfn: 040-650 65 22