Exportrådet

Telematikbranschen möts på Scania - samarbete ska öka exporten till Tyskland

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2004 08:57 CEST

Framtida strategier och samarbetsmöjligheter inom telematik mellan företag i Sverige och Tyskland är huvudtemat vid ett seminarium i Södertälje nästa vecka där flera av de ledande fordonstillverkarna i Europa deltar.

Den 20 oktober träffas branschen på ett seminarium på Scania i Södertälje för att nätverka och utbyta erfarenheter. Bland talarna märks bland andra företrädare för Daimler Chrysler, Scania, Volvo, Opel och BMW. Dessutom deltar flera telematikföretag och underleverantörer som kommer att presentera olika lösningar vad gäller telematiktjänster, affärsmodeller och trafikövervakningssystem.

Seminariet avslutar den ettåriga telematiksatsning som drivits av Telematics Co-operation Forum, ett samarbete mellan Exportrådet i Berlin, Sveriges Ambassad i Berlin, Generalkonsulatet i Hamburg, och Svenska Handelskammaren i Düsseldorf. Syftet har varit att öka möjligheterna till samarbete mellan svenska och tyska företag inom telematikområdet. Ett av företagen som deltagit under året är WirelessCar i Göteborg. WirelessCar har utvecklat en plattform som hjälper fordonstillverkare att leverera telematiktjänster till sina kunder. WirelessCar arbetade redan ihop med BMW i Tyskland när man kom i kontakt med Exportrådet i Tyskland för ett samarbete. Nu för WirelessCar även diskussioner med Audi och Porsche som ett resultat av detta samarbete som pågick runt årsskiftet 2003/2004.

Svenska företag inom telematik, trådlös kommunikation, för fordonsindustrin har koncentrerat sig geografiskt till Göteborg och Västsverige. I Göteborgsregionen arbetar ett tusental personer i cirka 60 företag inom telematik. Totalt omsätter telematik, telekommunikation och mikrovågsteknik omkring 20 miljarder kronor per år i den regionen.

Tid: 20 oktober 2004 kl 09.30-18.00 (registrering startar kl 09.00)

Plats: Scania, Marcus Wallenberg Hallen, Järnagatan 33, Södertälje
Anmälan: press@swedishtrade.se
För ytterligare information kontakta:
Anders Adolfsson, projektledare Exportrådet i Berlin,
tel +49-30-893 60 60
Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har cirka 380 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.